Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Osaltad julskinka.

  • croxie64 23 december 2011

    I år så bestämde vi oss för att köpa julkskinkan hos den lokala slaktaren istället för den traditionella skinkan på stormarknaden.

    Som resultat så hade han ingen saltad skinka. Traditionellt så ska man ju salta skinka ganska länge, så jag undrar om det finns någon genväg? Jag har ingen marinad spruta tyvärr och jag har inte en chans att få gubben med mig till fler affärer innan helgen...haha

    Har ni några tips? Jag tänkte koka en skinka och ungsteka den andra. De väger ungefär 1 kg styck så dom är inte speciellt stora.

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

  • The_mama97mia 23 december 2011

    Hej, vilken otur!
    Jag undrar dock om du inte kan rädda det hela genom att saltbaka den? Finns ju en del recept på köttstycken som man lägger på grovsalt - kanske i lergryta?
    Klappa in den med vanligt fin-salt så länge innan du bestämmer dig för hur du ska göra.

    Hoppas det finns några kloka här på MK som kan hjälpa dig!
    :)

  • croxie64 23 december 2011

    Jag funderade i samma riktning. För jag tror knappast att det gör någon nytta att salta vattnet man kokar skinkan i mer än vanligt. Det blir liksom inte samma sak.

    Har redan klappat in den med salt, men jag misstänker att det inte räcker även om jag kokar den i morgon istället för idag. Inte för att 1 kg skinka är himla mycket, men ändå.

    Ska kolla upp om det går att saltbaka den. Ingenting är ju omöjligt om man bara vill :)

  • The_mama97mia 23 december 2011

    en tanke bara, du kanske ska klappa om den (upprepade ggr) med mera salt o kanske en gnutta socker - jag menar alltså upprepa omklappandet, men lägg även till lite socker. Du ver när man rimmar saker har man u ofta lite socker i också.

  • croxie64 23 december 2011

    Jag blandade både socker och salt så det är redan gjort :D Hemma så rimmade mamma alltid skinkan själv, så jag vet hur man gör :) Tack för tipset i alla fall.

    Ska testa och låta den ligga i kylen över natten och fortsätta att gnida in salt och socker. Det värsta som kan hända är ju att den inte blir för salt. I vilket fall som helst så borde den vara godare än den man köper i vanliga butiker oavsett salt eller inte :)

  • The_Stig 23 december 2011

    Hej!

    Gör en egen rimlag!

    För 10 liter vatten häller du i 0,5 kg salt. Utgå från det och se hur mycket vätska som krävs för att täcka skinkan. Sen beräknar du hur mycket salt som behövs till det. Koka bara upp lagen och kyl sen till minst 8 grader innan du lägger ned skinkan. Kanske blir knappt om tid, men skinkan ska ligga minst 24 h i lagen i kyla. Då drar skinkan till sig av saltet och vattnet, så att den blir saftig och god.

    Om du bara saltar skinkan, blir det fel effekt. Då tar den vattnet FRÅN skinkan och gör den torrare! Så det rekomenderar jag inte.

    Lycka till och god jul.

  • croxie64 23 december 2011

    Skrivet av HyrEnKock den 23 dec 2011

    Hej!

    Gör en egen rimlag!

    För 10 liter vatten häller du i 0,5 kg salt. Utgå från det och se hur mycket vätska som krävs för att täcka skinkan. Sen beräknar du hur mycket salt som behövs till det. Koka bara upp lagen och kyl sen till minst 8 grader innan du lägger ned skinkan. Kanske blir knappt om tid, men skinkan ska ligga minst 24 h i lagen i kyla. Då drar skinkan till sig av saltet och vattnet, så att den blir saftig och god.

    Om du bara saltar skinkan, blir det fel effekt. Då tar den vattnet FRÅN skinkan och gör den torrare! Så det rekomenderar jag inte.

    Lycka till och god jul.


    Tack så mycket för tipset. Det är just tiden som blir knapp, men det är värt ett försök. Eftersom jag är i England så firar vi egentligen inte jul förrän på Söndag, så på något sätt kan jag nog klämma in 24 timmar i salt lag.

    Tack igen och God Jul :D

  • The_Stig 23 december 2011

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.