Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur steka en färdig-griljerad skinka?

  • Sashimi 16 december 2009

    Jag kan mycket i köket men jag har aldrig ugnsstekt min egen julskinka (är ju blott 34 år ;-) ). Nu har vi köpt en 1,5 kg fondkokt och färdig-griljerad julskinka men jag vet inte hur jag ska tillaga den?

    Jag vill ju inte förstöra den så jag behöver alla tips jag kan få för att få den sådär god, smakrik och saftig. :p

    Jag har en digital ugnstermometer - behövs den?

  • Mistys 16 december 2009

    Inte alls. Den är ju färdig kokt och färdig griljerad om jag förstått rätt. Så det är bara att skära tunna skivor, bred en macka, på med senap och njut! God Jul :)

  • Sashimi 16 december 2009

    Haha, va lyxigt! Jag var så inställd på att den skulle in i ugnen och stekas "det allra sista". Hoppas den är god nu då.. För den ser ju rätt så slemmig ut i sin vakuumförpackning. :D

    Skrivet av Misty09 den 16 dec 2009

    Inte alls. Den är ju färdig kokt och färdig griljerad om jag förstått rätt. Så det är bara att skära tunna skivor, bred en macka, på med senap och njut! God Jul :)

  • The_mama97mia 16 december 2009

    Är den verkligen färdiggriljerad i vacuum förpackning?
    Undrar det....
    Annars ta ut den ur förp, ha på en blandning för griljering - se annan tråd här - o "bränn på".

  • Sashimi 16 december 2009

    Jaaa du..

    Vi köpte denna från Coop Konsum:

    Brödernas fina (äkta hemgjorda delikatesser med endast ett E-nr) Fondkokt Julskinka
    Hel skinka kokt i fond. Senapspanerad och griljerad.

    Skinkan ligger i en plastförpackning (vakuum?) i lite spad.

    http://www.alltommat.se/jul/maten/kockarna-har-testat-skinkan-1.14486?image=4

    ??:o

    Skrivet av mama97mia den 16 dec 2009

    Är den verkligen färdiggriljerad i vacuum förpackning?
    Undrar det....
    Annars ta ut den ur förp, ha på en blandning för griljering - se annan tråd här - o "bränn på".

  • jimboz 16 december 2009

    Det står att den har hyfsad griljeringssmak...Den är alltså färdig att ätas på stubinen..Så smaska på du :)

  • Sashimi 16 december 2009

    Tack! Det var nog årets dummaste fråga på forumet men jag bjuder på det! God jul! :D:D

    Skrivet av jimboz den 16 dec 2009

    Det står att den har hyfsad griljeringssmak...Den är alltså färdig att ätas på stubinen..Så smaska på du :)

  • jimboz 16 december 2009

    Nejdå :)

    Frågar man inte så får man inget svar...

    Lycka till och hoppas att det smakar :)


    Jag blev lite fundersam nu angående om den är griljerad eller inte.....Jag är inte 100% på att dom griljerat den efter dom smetat in själva senaps,ströbröds,blandningen. Dom kan ju ha överlåtit detta till kunden så då återstår 10 min i ugn 200gr

    Du ser det var ingen dum fråga:)

  • MissLo 16 december 2009

    Det som är så bra med MK är att man kan ställa vilka frågor som helst och det finns alltid någon som ger bra svar. Man behöver inte känna sig dum(Y).

    Min gamla mamma (superduktig på matlagning) köpte en färdigkokt griljerad skinka till en PRO-fest men hon tyckte den var för salt. Hon lade den i blöt och ugnsbakade den igen och den blev sååå mör och fin och och alla på festen tyckte det var en jättegod skinka. Jag glömde fråga hur hon gjorde med griljeringen.:)

  • Mistys 16 december 2009

    Kan du inte provsmaka så vi får veta om den var god :p och värd att satsas på. Tror att detta med färdiggriljerat är nytt för i år. Såg att Willys också hade det, eller så har jag bara missat det tidigare år.

  • boz1965 16 december 2009

    Jag har dålig erfarenhet av färdiggriljerade skinkor och tycker att griljeringen har smakat gammalt skorpmjöl så att jag har fått skrapa bort griljeringen och göra om det hela själv. Du får hemskt gärna "avge rapport" när ni har smakat på den. :)

  • Sashimi 16 december 2009

    Tack vad snälla ni är ang om min fråga var dum eller inte! :)

    Enligt det här testet som gjordes förra året:
    http://www.alltommat.se/jul/maten/kockarna-har-testat-skinkan-1.14486?image=4
    så fick julskinkan jag köpte godkänt betyg.

    Jag kommer inte smaka på den ikväll men jag lovar att återkomma med ett omdöme när jag har gjort det! :p

  • boz1965 16 december 2009

    Tja, det finns inga dumma frågor - bara dumma svar. :)
    Hoppas att våra svar inte har känts dumma.

  • Sashimi 18 december 2009

    Igår kväll smakade vi på den och den var heeeeelt O.K! (Y)
    Inte som mammas men ingen kommer i närheten av min mammas goda julskinka!! :D
    Det jag saknade var lite mera sälta i skinkan men så är jag ju också galen i salt, att bre på stark/grovkornig senap hjälpte just den biten. Gott! :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.