Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Knäck

  • salsa 2 november 2008

    När jag var liten så gjorde min bästa kompis mamma knäck på plåt. När det stelnat så bröt man bitar av det och åt(L)
    Det liknar lite som Daim fast utan choklad.
    Skulle vara roligt att se om det är lika gott i dag som då.

  • Lilljeppe 2 november 2008

    Det finns ett recept här på matklubben som heter dajm har jag för mig. Men där penslar man på chokladen, men det går ju att utesluta.

  • Mellanbellan 2 november 2008

    Det finns också recept på "mormors knäck" samt flera olika "microknäck" i MK. Där har du recept (om det nu var knäck hon gjorde) och kan väl hälla smeten på en plåt istället för i formar. För säkerhetsskull kan du göra en form av smörpapper som man gör för rulltårta. Då vet du att det håller sig inom ramarna.

    Lycka till

  • marjoh1 3 november 2008

    Jag hittade på en egen variat när jag kokade knäck nu i veckan. Smeten stelnar ju så fort så man hinner inte få i allt i formarna. Jag bredde ut resten av smeten på en plåt med bakplåtspapper. När smeten var så pass sval att den var hanterbar gjorde jag långa rullar och klippte karameller av det. För att de inte skulle klibba ihop i burken blandade jag karamellerna i 1 tsk kacao och 3 tsk florsocker. Det blev jättegott och de kallas numera för knäckemeller hos oss.

  • bakakaka 3 november 2008

    Skrivet av marjoh1 den 3 nov 2008

    Jag hittade på en egen variat när jag kokade knäck nu i veckan. Smeten stelnar ju så fort så man hinner inte få i allt i formarna. Jag bredde ut resten av smeten på en plåt med bakplåtspapper. När smeten var så pass sval att den var hanterbar gjorde jag långa rullar och klippte karameller av det. För att de inte skulle klibba ihop i burken blandade jag karamellerna i 1 tsk kacao och 3 tsk florsocker. Det blev jättegott och de kallas numera för knäckemeller hos oss.


    (Y)Knäckemeller låter gott. Måste testas.(Y)

  • UllaC 3 november 2008

    Jaa Salsa, det gjorde min mamma också när jag var liten. Men tyvärr vet jag inte hur hon gjorde och inget recept har jag hittat i hennes samling. Mycket tråkigt, för jag tyckte de var jättegoda. :(

  • mmarabou 3 november 2008

    När jag läser den här tråden tänker jag på "2-minuters-kolan" jag lagade jätteofta som liten. Ska erkänna att jag nog lagat den nån gång som vuxen också när godissuget vart för stort. :)
    Receptet kan jag fortfarande utantill:
    1 kaffekopp socker
    4 msk sirap
    4 msk smör
    2 msk kakao

    Blandas ihop, kokas i bara 2 minuter, hälls upp på en tallrik och är ju sååå smaskigt!:)

  • jenkar 3 november 2008

    Skrivet av jonass den 3 nov 2008

    Om man gör knäck i micron, blir det lika bra som vanliga då?

    / Jonas


    Jajamän!, gör alltid knäck i micron å jag tycker den blir minst lika god å bra som annars!!

  • salsa 3 november 2008

    Tack för all hjälp:)

    Pratade med min mor i gåroch hom kom ihåg Sinnikas knäck. Receptet är kanske finskt från början och innehåller ingen grädde.

    marjoh1, dina knäckemeller låter mycket gott. Det ska provas.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.