Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på annorlunda och goda julbordsrätter

  • anault-4 22 november 2009

    Hej!

    Vill försöka göra ett litet annorlunda och fräscht julbord i år ocg är nyfikna på era favoriter!

    Alla tips och idéer tas tacksam emot!
    Har tänkt mig björnbärssill,, limesill, skina, grönkålsssallad, lax, röbetsallad, baconlindade prinskorvar och till efterrätt saffranspäron.

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Detta har vi alltid på julen

    Anna-Lisas Kålrotslåda

  • Roggan 22 november 2009

    Vi har alltid skinkcrepes på julbordet. Bra att göra i förväg och frysa in. Skinkstuvningen finns bland mina recept.

  • PepsiLemon 23 november 2009

    VEt inte hur ovanligt det är...men vi har alltid en härlig ungsomlett på bordet som är toppad med kantarellstuvning. Har hängt med i alla år och barn, ingifta osv bara älskar den. Nu för tiden får vi göra två av den för att det ska räcka till alla.
    Behöver du få ett recept?(Y)

  • MatAnders 23 november 2009

    Skrivet av PepsiLemon den 23 nov 2009

    VEt inte hur ovanligt det är...men vi har alltid en härlig ungsomlett på bordet som är toppad med kantarellstuvning. Har hängt med i alla år och barn, ingifta osv bara älskar den. Nu för tiden får vi göra två av den för att det ska räcka till alla.
    Behöver du få ett recept?(Y)


    Samma här fast den görs på blandsvamp och är den mest populära rätten på julbordet.

  • Gnurf 23 november 2009

    En fräsch Rökröra brukar jag köra....med finhackat äpple, rödlök, tärnad västerbottensost, räkor såklart, chili, dill. Förr gjorde jag den med majonäsbas men nu överväger den ack så användbara matlagningsyoghurten (Y) I skål dekorerad med räkor, tomatklyftor, citronklyftor å några snirklade gurkskivor...:p

  • Uli 23 november 2009

    palsternacks gratang.

    tunt skivade palsternackor,salt, peppar, vitlog, smor och gradde att tacka godbitarna i...

    gradda tills pasternackorna ar mjuka om ni vill ha den graddig eller lamna i ugnen tills gradden ar helt bortkokt och palsternackorna ser ut att bada i smor.... urgott och forvanande sott. pasar perfekt till alla kottratter.

  • mafia 23 november 2009

    Jag envisas varje år med att laga en bohuslänsk äggost. Tycker det är trevligt, eftersom vi bor i Bohuslän. Jag fick för många år sen ett recept av en arbetskamrat på en äggost, som hennes man Gustav gjorde och mitt recept har fått namn efter honom. Jag har lagt in receptet på MK men jag har ingen bild ännu.

  • Wilmslow 27 november 2009

    Min gubbröra brukar bli lyckad:

    Matjessill
    creme fraiche
    Hackad rödlök
    Kokt potatis
    Dill
    Salt o peppar
    Ägg som delas i 4 båtar och läggs ovanpå

  • The_mama97mia 27 november 2009

    Skrivet av Wilmslow den 27 nov 2009

    Min gubbröra brukar bli lyckad:

    Matjessill
    creme fraiche
    Hackad rödlök
    Kokt potatis
    Dill
    Salt o peppar
    Ägg som delas i 4 båtar och läggs ovanpå



    Åh gubbröra är verkligen gott, nyfiken på hur du får tag på matjessill i England? Dum kommentar kanske...

  • Wilmslow 27 november 2009

    IKEA - min livsräddare kring jultid.....

  • sikaal 27 november 2009

    Rödkålssallad, det är jättegott och friskt. Min svärfar åt den t.o.m. till sillen:o
    Rödkålssallad

  • Eery 27 november 2009

    Skrivet av Uli den 23 nov 2009

    palsternacks gratang.

    tunt skivade palsternackor,salt, peppar, vitlog, smor och gradde att tacka godbitarna i...

    gradda tills pasternackorna ar mjuka om ni vill ha den graddig eller lamna i ugnen tills gradden ar helt bortkokt och palsternackorna ser ut att bada i smor.... urgott och forvanande sott. pasar perfekt till alla kottratter.


    det här låter supergott!! det ska testas till kvällen(L)

  • egonsolo 14 december 2009

    - glädjande att fler lagar äggost. Tillhör desserten juldagsmiddagen för många, då vi först äter stor trekilos majstupp med alla tillbehör. Åggosten görs i skulpterad träform från Orust. I gammal tid vanlig att ta med som förning vid kals, åts gärna med sill.
    Medan vi har björnbär och ett gott dessertvin till.
    Receptet finns gm anmälare en bit ovan.

  • osita 14 december 2009

    Skrivet av Wilmslow den 27 nov 2009

    IKEA - min livsräddare kring jultid.....



    Det är inte bara du!!!!
    Det är inte bara möblerna som man handlar där!!!!!!!!!! ☺ ☺(Y)

  • Annapreciosa 19 september 2010

    Söker recept på revbenspjäll som man hade förr vid julbordet.

  • Annapreciosa 6 oktober 2010

    Skrivet av PepsiLemon den 23 nov 2009

    VEt inte hur ovanligt det är...men vi har alltid en härlig ungsomlett på bordet som är toppad med kantarellstuvning. Har hängt med i alla år och barn, ingifta osv bara älskar den. Nu för tiden får vi göra två av den för att det ska räcka till alla.
    Behöver du få ett recept?(Y)


    Ja tack vore gulligt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.