Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

20 gram anis i bröd?

  • storm828 8 december 2011

    jag har gjort ett glutenfritt bröd, jag la till ca 20 g anis,
    tror ni det blir för mycket anis ?

  • The_mama97mia 8 december 2011

    Hmmm ja.

  • storm828 8 december 2011

    tips på vasomkangöras?

  • storm828 8 december 2011

    my mistake, det var 5 g jag använt :D
    jag börjar bli trött

  • The_mama97mia 8 december 2011

    hehe

  • The_mama97mia 8 december 2011

    Kollade nu, min påse Anis från Santa Maria innehåller 16 g. Jag brukar ta ngn tesked max till brödbak. Det värsta som kan hända är att det blir stark anissmak. Jag tror att 5 g är i överkant faktiskt. Det skulle bli som 1/3 påse av den sort jag har och så mkt har jag aldrig i ett brödbak, då menar jag ett bak på en halvliters degvätska.

  • Vildmarksmat 8 december 2011

    {question}För mycket?! Det beror ju på hur stor deg du gör? Med matbröddegar kan man krydda mer än för fikabröd. Nu är klockan sent så du kanske redan bakat klart men ett sätt att rädda en deg är ju att ta bort en 1/2 och bygga vidare på båda som kalljäsningsdeg. Helt enkelt använda den som en grund och spä på båda med mer av ingredienserna. Har du inte mer jäst hemma så låt den bara stå längre och svalt, typ över natten :-)
    Men jag skulle faktiskt i ditt fall bara baka vidare och möjligen spä på med lite mer degvätska och "mjöl" men den behöver längre tid att jäsa.

  • The_mama97mia 8 december 2011

    Kloka råd - Vildmarksmat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.