Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brödkryddor

  • dystraior 28 oktober 2008

    Hallå allihopa :)

    Jag brukar baka småfranska på vetemjöl enbart och jag undrar för att få lite variaton utöver att ha ost eller fröer om jag kan ha i brödkryddor eller det bara smakar bra med rågsiktsbröd.

    Tacksam för hjälp :)

  • Geronimo 28 oktober 2008

    Hej! Har Du provat dom vanliga kryddorna anis,kummin och fänkål?
    Jag brukar använda lite spiskummin i ljust bröd,

    -Jag tycker det ger an god smak.

    Jag tror att Wasa Bröd som bakar det valiga julbrödet använder just spiskummin i det brödet.

    Det är bara och testa. Lycka Till! (Y) :D



    Skrivet av dystraior den 28 okt 2008

    Hallå allihopa :)

    Jag brukar baka småfranska på vetemjöl enbart och jag undrar för att få lite variaton utöver att ha ost eller fröer om jag kan ha i brödkryddor eller det bara smakar bra med rågsiktsbröd.

    Tacksam för hjälp :)

  • redd 1 november 2008

    Småfranska gör sig ganska bra med torkade örter snarare än kryddor enligt mig. Prova t.ex. organo eller rosmarin i degen

  • monac 2 november 2008

    håller med redd..samt att om man vill kan man ju även strimla i lite soltorkade tomater eller /och hacka i oliver.
    Rostad lök fungera oxå att smaksätta med:)
    Tycker själv att det är roligt/trevligt att det "händer nått "i brödet.

  • Okänd 2 november 2008

    Vilka bra tips.....Jag har också funderat på det här med att smaksätta ljust bröd.
    Tack.

  • dystraior 4 november 2008

    Tack för alla tips, ska prova på att baka och hör av mig med resultat :)

  • larbro 5 november 2008

    Hej!
    Varför blir solrosfrö gröna i degen ?
    Deg med bakpulver och bikarbonat i.
    MVH larbro(H)

  • redd 6 november 2008

    Den som söker finner (sökte på google)

    Gröna solrosfrön på brödet? - Inskickad 2004-11-08
    Hejsan! Bakade ett matbröd med solrosfrön, russin och med bikarbonat som "jäst". Solrosfröna blir knallgröna på ytan- vad kan detta beror på?
    Svar av Maria Hjelmar
    Hejsan! Det sker en reaktion när man bakar med bikarbonat eller hjorthornsalt så att solrosfröna blir gröna. Det är helt ofarligt, men ser oaptitligt ut. För att undvika detta bör man använda jäst när man bakar med solrosfrön. Vänliga hälsningar Maria Hjelmar

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=halsa_fraga_experterna&frageid=348&visa=alla&kategoriid=0

  • Okänd 6 november 2008

    ... ha i det du har hemma. torkad frukt, russin, havregryn, nötter, mandlar, linfrön, olivolja, korngryn, några droppar sesamolja osv.osv.
    är du rädd för att misslyckas kan du dela upp degen i typ 4 delar och smaksätta varje del olika, så är det inte så farligt om nåt visar sig smaka dåligt. (Y)

  • monac 6 november 2008

    pumpakärnor:) de är gröna från början och ändrar INTE färg!
    tycker de blir gott och snyggt:D

  • kallis 6 november 2008

    Jag brukar ha lite grovt rågmjöl i degen!
    Prova med rivna morötter också...

  • Gnurf 12 november 2008

    Fint rivna morötter, rotselleri, palsternacka, torkade örtkryddor, vitlökspulver, paprikapulver. Dock inte allt på samma gång (H) Gärna i kombination med surdeg. Jag improviserar friskt från gång till annan...

  • MatHanna 12 november 2008

    Jag brukar smaksätta med ett eller 2 pkt frusna färska örter (Findus), t.ex. provencaliska, itailenska eller annat, vitlök o gräslök är en superkombination till grillmat. basilika är en annan favorit. Våga exprimentera!!!
    Inget illa om trokade örter men de färska ger betydlgt mer smak!
    Sen är det ju oxå smaskens med de klassiska brödkryddorna......
    Lycka till //MatHanna

  • Seaotter 20 december 2009

    Hej alla Matklubbare,

    Jag behöver tips angående brödkryddor och och mjölsorter.

    Vi bor utomlands och där vi bor är det särdeles svårt att få tag på rågmjöl eller ens rågsikt. Har någon ett tips på hur man kan fixa vanligt vetemjöl så det får rågsikts smak/konsistens?

    Nu till Jul skulle jag vilja baka vörtbröd, då visar sig alla recept innehålla "vörtkrydda", kan någon hjälpa till med att tala om vad som ingår i vörtkrydda eller hur man med andra ingredienser kan få fram samma smak?

    Ibland saknar man den rikliga variationen av svenska matbröd utomlands, men det brukar gubben och jag improvisera tillsammans med vår bakmaskin så att det smakar svenskt ibland och lokalt när vi känner för det. Men vörtbröd och bröd med råg har vi ännu inte lyckats mixtra till, så här behöver vi kluriga huvuden som kan det här med att improvisera brödbak.

    En riktigt God Jul till Er alla i Matklubben önskar vi från Sea Otter

  • asasto 20 december 2009

    Tror vörtmix är samma som vörtkrydda och det består av maltmjöl + div. kryddor för att efterlikna vörten. Det finns dock även recept med flytande vört och i ett sånt recept som jag hittat ska det förutom vört vara, svagdricka, pomerans, kryddnejlika, ingefära, kardemumma så jag antar att det är såna kryddor som bla finns i vörtmixen.

    Testade söka på nätet och såg att Pain de Martin hade ett hyfsat enkelt recept på vörtbröd (ifall man får tag på vört) jämfört med det som står i min bok.

    http://paindemartin.blogspot.com/2007/12/ett-saftigare-vrtbrd.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.