Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysta degar

  • Ibo 20 februari 2009

    Hej,
    Har någon erfarenhet att frysa redan jästa vetebullar? Hur gör man sedan, tinar man de innan bakningen eller bakas de otinade?? Hur länge kan man ha de i frysen?? undrar Ibo

  • lolitta 23 februari 2009

    Min dotter brukar frysa jästa bullar. På kvällen tar hon fram det antalet hon behöver , sätter dom i kylen och gräddar dom på morgonen. Kan lova att dom är GODA .
    PS. Hon styckfryser bullarna innan dom läggs i påsar.Ds

  • ewax 25 februari 2009

    Jag gör en vanlig deg och jäser bullarna. Styckfryser dem på plåt och när de är frusna plockas de ner i påsar.

    Tar upp så många jag vill grädda. Låter dem tina lite medans ugnen blir varm.

    Går lika bra med frallor.

    Lycka till

  • bakakaka 25 februari 2009

    Skrivet av ewax den 25 feb 2009

    Jag gör en vanlig deg och jäser bullarna. Styckfryser dem på plåt och när de är frusna plockas de ner i påsar.

    Tar upp så många jag vill grädda. Låter dem tina lite medans ugnen blir varm.

    Går lika bra med frallor.

    Lycka till


    Hur lång tid behöver dom i ugnen om man gör som du? För dom är hinner väl inte tina helt medan ugnen värms upp?

  • ewax 25 februari 2009

    Bara som vanligt. Tills de fått den färgen man vill att de ska ha. Det låter vagt, jag vet, men det funkar bra.

  • bakakaka 25 februari 2009

    Tack, ska baka ut bullar redan i kväll och grädda i morgon förmiddag när jag får gäster. Dom kommer att bli imponerade av att jag är uppe och bakar så tidigt i morgon bitti. :D(Y)

  • ewax 26 februari 2009

    Hoppas det gick bra(Y)

  • bakakaka 28 februari 2009

    Det gick jättebra. Tack för tipset. Mina gäster trodde inte på mej i telefonen på morgonen, när jag sa att jag höll på att baka. Men när dom kom och såg det så blev dom riktigt imponerade. Hi hi.... Men ärlig som jag är så avslöjade jag ju hur jag gjort och då blev dom faktiskt nästan ännu mer imponerade. Dom skulle hem och baka dom också sa dom. Nu kan jag alltid ha bullar i frysen som alla andra. Har inte kunnat det innan, för jag kan inte låta bli att äta upp dom.

  • ewax 1 mars 2009

    Härligt!!!:D Vad glad jag blir för din skull:D

  • systeryster 1 mars 2009

    Hur går detta ihop? Här törs man ju knappt glänta på en dörr för att degen ska jäsa dragfritt och inte kylas ner.Så får jag nu läsa att de tål att ligga i frysen. Låter ju jättepraktiskt.:D
    Har kanske skrikit i falsett åt familjen att stänga dörren helt i onödan.
    Blir bullarna precis som vanligt eller mer kompakta?:o

  • bakakaka 4 mars 2009

    Bullarna blir precis som nybakta. Jag har fortfarande bullar kvar i frysen efter en vecka, det hade jag aldrig haft om dom varit färdiggräddade. Det är ju så lätt att slänga in ett par stycken i micron när man är sugen annars. Även resten av familjen låter dom ligga orörda i frysen nu. Ett av dom bästa tipsen jag fått från matklubben. (Y)(Y)(Y)

  • Gnurf 4 mars 2009

    Överbliven pizzadeg in i frysen är ju en gammal klassiker...så klassiskt och praktiskt att jag numera alltid gör dubbel eller tredubbel sats och fryser in när det lika görs pizza. Tinar i micro och knådar/kavlar ut som vanligt. Snabbt slänger man ihop en Maffioso på fredagkvällen...(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.