Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp det jäser inte!

  • tojve 21 januari 2011

    Hej! Jag har just bakat två sorters bröd här hemma, välkända sorter här hemma, allting är gjort precis som vanligt. Men det jäser inte.. Kanske är köket för svalt, eller så är det så att färskjästen blivit lite för gammal. Den gick ut häromdagen men jag brukar använda dem så länge se ser OK ut och det gjorde ju dessa...
    Min fråga är om det är en dålig idé att äta av bröden nu, eller om det går bra att äta dem, bara plattare än vanligt?

  • Josses 21 januari 2011

    Vi brukar äta av mitt misslyckade bröd iallafall om det inte är väldigt hårt och torrt.
    Jag har förmågan att misslyckas lite nu och då med jäsningen, förmodligen så har jag haft för varmt degspad, 1 eller 2 grader.
    Ni kan ju smaka hur de känns, om ni vill äta dem eller inte.
    Färskjästen brukar ju hålla sig några dagar över utsatt datum så det borde inte bero på det.

  • tojve 21 januari 2011

    tack för tipset! :) vi provsmakade dem nu, lite annorlunda i smaken men inte illa så vi lär nog äta vidare av dem. Ska städa köket och höja värmen här inne lite, sedan sätta en ny sats och vara noga med degspadet så hoppas jag de jäser som bara den...

  • brorene 26 januari 2011

    Hej!
    Jag sätter på ugnen på 50 gr, öppnar ugnsluckan och håller köksdörren stängd under jästiden. Att degen inte jäser beror nog också på vilka mjölsorter man använder och hur länge man orkar blanda ihop degen. Jag råkade ut för samma sak när jag skulle baka surdegsbröd där vätskan är 13 dl, min assistent klarar inte så mycket. Så jag kämpade på för hand så länge jag orkade. Brödet sjönk ihop i ugnen och hade sprickor. Troligen för lite gluten, jag hade inget vetemjöl special hemma. Nästa gång ska jag kolla, innan jag startar ett bak, att rätta mjölsorterna finns hemma!
    Lycka till med nästa bak!
    Hej från
    brorene

  • maxxess 29 januari 2011

    Temp på degvätska har jag aldrig fattat, de flesta degar jag gör går ca 20 min i maskin - då är den varm när gluten bildats.

    Jag brukar sätta ugnen på start 20-30 sek (det får absolut inte bli *varmt*). Sedan sätter jag in hela kärlet från assistenten. Om jag har tillfälle slår jag på start väldigt kort tid fler gånger.
    (vissa slår på lampan från början, det värmer lite och ugnen är ju dragfri, bra ställe att jäsa på)

    När jag använder surdeg och enbart har 1/5 jästmängd så har det enl. Jan Hedh visat sig ovärderligt att ha lite rivet äpple i. Det är säkert bra för vanliga degar också.

    Lycka till!

  • maxxess 29 januari 2011

    Skrivet av brorene den 26 jan 2011

    Jag råkade ut för samma sak när jag skulle baka surdegsbröd där vätskan är 13 dl, min assistent klarar inte så mycket. Så jag kämpade på för hand så länge jag orkade. Brödet sjönk ihop i ugnen och hade sprickor. Troligen för lite gluten, jag hade inget Hej från
    brorene




    Om maskinen inte räcker till - dela degen och kör i två omgångar. Mkt bättre än att köra för hand. Står tom. i manualen till min maskin :)

  • tomospj 29 januari 2011

    Skrivet av tojve den 21 jan 2011

    Hej! Jag har just bakat två sorters bröd här hemma, välkända sorter här hemma, allting är gjort precis som vanligt. Men det jäser inte.. ...
    Min fråga är om det är en dålig idé att äta av bröden nu, eller om det går bra att äta dem, bara plattare än vanligt?


    - Kanske funkar det som rostebröd, om inte annat. Om det nu inte är alltför degigt.
    (Om det nu verkligen är oätligt, så är ju inte småfåglarna alltför kräsna så här års....)

  • Lunchdax 29 januari 2011

    Jag själv använder färsk jäst oavsett datum - så länge den inte är möglig fungerar den utmärkt!
    Exemeplvis bakade jag igår ett underbart vitt bröd på en jäst som gick ut för 20dagar sedan!

    Nu såg min jäst helt fräsch ut, men även om den hade blivit torr och brun så fungerar det också! Gör jag alltid med utmärkta resultat. Det enda som kan hända är att det jäser lite lite mindre än vanligt, men då är det bara att låta den jäsa längre tid så brukar det lösa sig. Gammal jäst kan enligt många jag känner hålla tillochmed år efter utgångsdatum trots torkning mm! Men mina förpackningar hinner aldrig mer än ca 1 månad över utgångsdatum innan de används. (ni vet rea-varor (Y))

    Det är jätteonödigt att slänga en hel förpackning pga sådant tycker jag! Däremot om det är till ett speciellt fint tillfälle bör man ta en nyare jäst eftersom då vill man ju ha brödet helt perfekt!

  • The_mama97mia 29 januari 2011

    jag kör ju mest surdeg här hemma och låter det ta tid bara. Klart man kan äta underjäst bröd, men det kan ju försämra smaken ngt. Inte farligt ändå vill jag påstå!

  • FruAst 29 januari 2011

    Varm i rummet, mm tänk på något som heter källarfranska! Kallt vatten i jäst och sen står det i källaren och jäser. Jag hade såna i min matkällar där det är +12 grader. Satte deg på kväll och de var jästa och fina på morgonen. Jäser inte brödet beror det oftast på att deg väskan varit för varm. Vi har testat på keminlektionen med 45 grader och då jäste det inte! Så var noga med temperaturen på degvätskan, hellre lite kallare än för varmt!

  • Matinga 29 januari 2011

    Att degen inte jäser kan också bero på gammalt mjöl, för kallt mjöl till just det receptet. Om man märker att brödet inte jäser fort nog, låt det jäsa längre. Det finns bröddegar som skall jäsa
    i 2 timmar. Hur som helst får man prova sig fram. Ibland kan det vara fel på ugnen. Lägg en handduk över så det inte blir drag på brödet under jäsningen.
    Har också provat med Jäst som varit ngr veckor över tiden och brödet blev mkt bra. Bara det inte är mögel i jästpaketet vilket kan vara ohälsosamt.
    Vid ett tillfälle skulle jag baka en sockerkaka vilket jag aldrig misslyckats med tidigare. Gjorde om och gjorde om. Jag funderade och kom på att vi provar med att köpa nytt bakpulver. Jaja mensan där var felet. Alltså. Vissa ingredienser kan bli för gamla. {highfive}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.