Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp lång pannebröd

  • susanne7206261 28 maj 2009

    var i dag på kurs och till maten fick vi ett så gott bröd det var just segt med knaprig skorpa ungefär som ciabatta men bakat i långpanna någon som har någott bra recept på någott liknande (Y)

  • susanne7206261 28 maj 2009

    ingen som kan hjälpa till?

  • mariaengstrom 28 maj 2009

    Foccacia är lätt att göra i långpanna. Finns flera olika recept här på MK. Om du får tag i det receptet ni gjorde dela gärna med dig!

  • susanne7206261 29 maj 2009

    tack för hjälpen mera tips motages gärna

  • poffa 29 maj 2009

    Foccacia.

    Här är ett recept jag brukar använda mig av.
    Men du får ta och minska ner det lite, annars får du lite väl mycket bröd . :p

    --------------------------
    Ingredienser: (3 långbläck)

    150 g jäst
    3 l vatten, ljummet
    3 tsk gourmetsalt
    6 msk olivolja
    vetemjöl, 4,320 g
    0,5 kg durumvete

    olivolja, till pensling
    1 dl svarta oliver, urkärnade
    1 tsk rosmarin, eller färska små kvistar
    salt

    1. Finfördela jästen och rör ut den i vattnet.

    2. Rör ner mjölet (det blir en ganska lös deg).

    3. Knåda runt degen ordentligt, tillsätt salt och olja på slutet.

    4. Låt den jäsa i 40 minuter under plast på bakbordet.
    Gör sedan en utstötning och vik ihop degen från vänster, till höger, och sedan uppe och nere.
    Vänd skarven neråt, ha mycket mjöl under degen. Låt degen vila ytterligare 40 minuter på bakbordet, täck med plast.

    5. Smörj en ugnsform ca 30x40 cm med olja.

    6. Tryck ut degen i formen med mjölad hand, försiktigt då vi vil ha luftbubblorna kvar i degen.

    7. Pensla degen med olivolja, tryck ner oliverna i degen och strö på rosmarin och lite salt.

    8. Låt degen jäsa under bakduk ca 40 minuter.

    9. Sätt ugnen på 175º. Grädda i mitten av ugnen ca 25-35 min. (Kasta in lite vatten i botten på ugnen, i början av gräddningen.)

    10. Stjälp upp på galler och låt svalna under bakduk.


    Lycka till.

  • A-CK 6 juli 2009

    Hejsan
    Det är ett tag sedan du hade din fråga men jag hoppas du ser mitt svar, Jag lagar en sorts ciabatta i långpanna och den är mycket omtyckt i vår familj.
    Värm 5 dl vatten , tillsätt 25 g jäst, 1 tsk salt och 1 msk socker ,rör så att jästen löser sig. Tillsätt 3 dl rågmjöl och ca 8-10 dl vetemjöl. Tag elvispen med degkrokarna och blanda degen 5-7 min, Tillsäatt 1 msk olivolja och blanda in den. Platta ut degen i en långpanna och låt jäsa 2 tim, platta ner degen och skär med kniv ca 18 rutor i degen. Låt jäsa igen 30 min. Grädda nere i ugnen 30 min i 200 grader.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.