Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med surdeg, igen.

  • aTeresea 8 mars 2009

    Är fortfarande sugen på att testa surdegs bröd och vill gärna
    smaksätta det med morötter, men hittar ingen recept med det. Så undrar NÄR man ska tillsätta morötter för att det inte ska bli dåligt.

  • monac 8 mars 2009

    TILLSÄTT DET I BEREDAREN NÄR DU KNÅDAR DEGEN...är mitt amatör tips.så gör jag..och i med alla fröer och nötter och vad det nu är som man vill ha i.:)
    Har hört att man kan göra surdeg på rivet äpple...är det nån som vet hur det går till???

    /monac.

  • AnneNi 8 mars 2009

    Jag har gjort surdeg två gånger och då använt rivet äpple i grunddegen. Då tog jag helt enkelt ett rivet äpple och blandade med mjöl och vatten för att hjälpa jäsningen lite.

  • ekmartensson 8 mars 2009

    Skrivet av aTeresea den 8 mar 2009

    Är fortfarande sugen på att testa surdegs bröd och vill gärna
    smaksätta det med morötter, men hittar ingen recept med det. Så undrar NÄR man ska tillsätta morötter för att det inte ska bli dåligt.

  • ekmartensson 8 mars 2009

    Skrivet av aTeresea den 8 mar 2009

    Är fortfarande sugen på att testa surdegs bröd och vill gärna
    smaksätta det med morötter, men hittar ingen recept med det. Så undrar NÄR man ska tillsätta morötter för att det inte ska bli dåligt.

    Hej ett tips för dig som är nybörjare gå in på
    http://simonsbrod.se/surdeg.html och kolla, jag har gjort som simon och det har blivit jättebra och gott Eva

  • redd 8 mars 2009

    Jag har använt morötter vid brödbak ett par gånger och då har jag helt enkelt knådat in det efter att mjölet blandats i.
    Tänk bara på att morötterna innehåller en hel del vätska så du kommer få ha i med mjöl/minska på ursprungs vätskan.

  • Okänd 8 mars 2009

    Surdeg och morötter måste bara vara en perfekt kombination.
    Har aldrig använt morötter när jag bakat matbröd, inte tänkt på det bara.
    Men när man tänker efter så måste morötterna sätta ännu mera fart på surdegen.
    Funderar bara på om de ska vara rårivna eller förvällda, kanske tillsammans med vitlök?
    Kommer att testa detta på receptet för "Lillans limpor" som finns i min kokbok.
    Vi får se vem som hinner först!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.