Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket??

  • tojve 29 juli 2011

    Hej MK-vänner!

    Jag håller på att baka inför min kompis bröllop, har fått uppgiften att ordna med bröd till buffén. Vi blir ungefär 65 personer. Det kommer att finnas pastagratänger, kallskuret, pajer och sallad på buffébordet. Jag har tänkt baka baugetter och frallor. Mina baugetter blir lika långa som en plåt, och relativt smala (3 på en plåt). Frallorna tänkte jag göra inte allt för stora, ingen idé med jättebröd till mat liksom.

    MEN! Hur mycket ska jag baka? Hur mycket tror ni att det går åt? Jag tänker mig att det blir typ 10 bitar av en baugette....

    Vore jättesnällt med lite tips från er! :)

  • Memelie 29 juli 2011

    Jag skulle nog räkna 2-3 baguette-bitar/skalle. Vet inte hur stora du har tänkt att frallorna ska bli, men om man tänker bryt-bröd så räcker det nog med 1/skalle.
    Alltså kanske 160-165 baguette-bitar ( 16-17 st hela)
    eller 65 frallor, eller kanske hälften/hälften.
    Sen gör det väl inget om det skulle bli lite över, så gör lite extra frallor (kanon att ha hembakta frallor i frysen)


    Lycka till!

  • boz1965 29 juli 2011

    Precis som Memelie säger så är det bättre att göra för många än att de inte skulle räcka till. Det går ju alltid att frysa överblivna baguetter. Eller så kan du torka dem och göra skorpmjöl. Då delar du bara upp dem i bitar som är lagom stora att passa i pipen på matberedaren. Torkar dem gör på ett fat som du ställer torrt och varmt, t.ex. i skåpet ovanför kylskåpet. Det tar ett par dagar innan de är så torra att du kan mala dem på finaste strimmelskivan i matberedaren. Vill du ha finkornigt skorpmjöl så kör en stund med kniven i beredaren också.

  • tojve 29 juli 2011

    Tack för svaren! Jag tänkte köra på att baka båda varianterna. (Självklart är det gott med lite extra bröd i frysen. :) ) Ska bara hinna baka allt i tid, det är min största oro. :P

    Vad tror ni om att jag gör typ 100 frallor och 12 baugetter (=120 bitar)? Tror ni att det räcker eller ska jag lägga till ännu lite mer för säkerhetsskull?

  • Memelie 29 juli 2011

    Det bör räcka :)

  • rostok 8 augusti 2011

    Hm, jag hade nog gjort minst dubbelt så mycket, speciellt med tanke på hur mycket mina söner kan äta. Hellre göra för mycket och sedan ha kvar i frysen eller att ge bort.

  • tojve 9 augusti 2011

    Det var 55 gäster tillslut och jag bakade 115 frallor och 12 baugetter. Det blev JÄTTE-mycket över! :P både av maten och bröden. Så jag skickade med bröd till en massa folk och sedan fick jag en massa att frysa in. Så det behövde jag inte oroa mig för i alla fall... :P

    Tack för all hjälp!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.