Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matbröd med morot o äpple smakar alkohol

  • recepthimmel 10 oktober 2010

    Matbrödsdegen med rivna morötter och ett äpple i fick jäsa i två-tre timmar med några ihopvikningar under tiden. Efter sista vikningen åkte hela degen in ugnen som ett enda stort jättebröd. Ut efter gräddningen kommer ett bröd som har en påfallande doft av alkohol. Vad har hänt? Har jästen tillsammans med sirap, morot och äpple bildat alkohol? Konsistens och smaken för övrigt helt ok. Har läst att de flesta degar mår bra av att jäsa länge eftersom smaken kommer fram bättre då men det här gav en obehaglig smak.

  • skatmara 22 oktober 2010

    Brödet har helt enkelt fått jäsa för länge, därav lukten och smaken av alkohol.
    Alkohol, eller etanol, och koldioxid, bildas i degen när jästen förbrukar sockret i degen.
    Även om du inte tillsatt något socker, omvandlas en del av stärkelsen i mjölet till socker, under
    beredningen och jäsningen.
    Kemi, alltså.
    Lycka till med nästa bak!

  • recepthimmel 24 oktober 2010

    Tack för svaret. Det var det jag misstänkte, att degen jäst för länge. Nu har jag lånat några brödbaksböcker och läst på lite om kemi. De tre senaste brödbaken har blivit mycket lyckade, alla med bröd utan spritsmak!

  • skatmara 25 oktober 2010

    Va bra! Saker o ting HÄNDER, när man bakar, det är min erfarenhet. Degar är nyckfulla ting, och lite kemikunskaper kan behövas, för att överlista dem...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.