Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyponskal och brödbak

  • kattgnag 24 januari 2010

    Hej! Finns det nån som kan tipsa mig? Jag har fått ett litet överflöd av torkade nyponskal (tänkte laga soppa som inte blev så uppskattad...) och nu undrar jag om man kan ha dem i degen till matbröd? Måste jag göra ngt med dessa hårda skal först eller kan jag slänga i dem som de är?
    Hemskt myckeyt tacksam för råd, tips och idéer!!:)

  • margitkallgren 24 januari 2010

    Jag skulle lägga ett par dl skal i en halv liter vatten ett par timmar. Sen koka upp detta sila ifrån skalen och använda vätskan som degspad när man bakar matbröd- Tillsätt ett par msk sirap
    också för godare smak,Att använda dem hela tror jag inte går så bra.
    Mvh Margit

  • kattgnag 24 januari 2010

    Tack snälla för rådet!:) Jag hade någon fundering på att ev mixa sönder skalen innan och låta dem ligga i degvätskan men jag är en ganska osäker brödbakare och vågar inte pröva (fegis...:( )
    Jag följer nog ditt råd även om det svider lite att slänga skalen...

    Tack igen!

  • FruAst 24 januari 2010

    Jag tror att du ska mala dem innan brödbak. Mortel kanske. Eller blöta upp och finhacka.

    Jag har varit med och gjort salladsnypon. Då använde vi färska nypon som man rensade (ett riktigt skitgöra) och sen kokade man en lag på: 1.5 dl ätticksprit, 6 dl vatten, 6 dl socker 2 bitar hel kanel och 5-6 kryddnejlikor. 1 kg färska nypon. Man ska koka ihop lagen och slå över om man har färska annars låter man dem gå med i koket och koka tills de blev mjuka. Sen fick de där stå ett tag och kan användas som tillbehör. Det borde ju bli lite likt inlagd gurka som smakbrytning. Som sagt jag var med och rensade mm men det var så länge sen att jag inte minns hur det smakade eller vad vi hade dem till. Men receptet hittade jag!

  • kattgnag 24 januari 2010

    OK! Intressant!
    Kanske jag skulle våga mig på att koka dem och ha dem i degvätskan ändå?.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.