Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Olika mjölsorter

  • sessa79 19 september 2010

    Undrar vad det är för skillnad mellan de olika mjöl sorter som finns.. vad de gör i skillnad i baket..

    tex.. vanligt vetemjöl o rågmjöl..

    Har precis börjat våga mig på att baka eget bröd..

    Tänkte om man nu ser ett recept som det ska vara flera mjölsorter i.. o nån sort är slut hemma.. kan man då bara ta vanligt mjöl då..???

  • amoz 19 september 2010

    När jag bakade mycket bröd tidigare så blev det ofta så att det blev slumpar över av olika sorters mjöl och då gjorde jag bröd som jag kallade "slumpbröd" , det vill säga jag tog de sorter som fanns och blandade till lagom mängd. Det blev de godaste bröden enligt familjen.

  • The_mama97mia 19 september 2010

    haha slattbröd kallas det med... Ngt jag ofta gör...
    Generellt sett är det väl så att grovt mjöl som rågmjöl , fullkornsmjöl, dinkel m.m. behöver lite mer jäskraft o kan bli som tyngre bröd??? Men jag är säker på att ngn säger emot mig här!

    Apropå ersätta mjöl, beror på vad för bröd du vill få till. vetemjölet gör ju ljusare o lättare bröd IMHO.

  • amoz 19 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 19 sep 2010

    haha slattbröd kallas det med... Ngt jag ofta gör...
    Generellt sett är det väl så att grovt mjöl som rågmjöl , fullkornsmjöl, dinkel m.m. behöver lite mer jäskraft o kan bli som tyngre bröd??? Men jag är säker på att ngn säger emot mig här!

    Apropå ersätta mjöl, beror på vad för bröd du vill få till. vetemjölet gör ju ljusare o lättare bröd IMHO.



    Förmodar att det handlar om dialekt vad man kallar det, eller vad tror du?

  • rostok 20 september 2010

    Hej, här står lite om de olika mjölsorterna: http://www.friskispressen.org/fp1-06/html/bakabron.html

    och här också: http://matbrod.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=790374ad-8d88-4244-8815-9f747daaad76

    Men, det är stor skillnad även mellan ex vetemjöl och vetemjöl. Jättestor. Så det är inte en enkel fråga du ställer. En sak som är viktigare än många tror är att mjölet bör vara färskt, en av de få produkter som egentligen är dåligt innan bäst före datummärklningen.

    Jag har själv bakat med massor med olika mjölsorter, men har till slut stannat vid att endast hålla mig till färskt mjöl (en bagare sa till mig att det då ska vara högst 3 månader gammalt men jag tolererar även lite äldre).

    Dessutom väljer jag numera endast ekologiskt mjöl. Prisskillnaden per bröd är ytterst liten, brödet blir fortfarande mycket billigare än köpesbröd, typ Pågens. Jag har till och med slutat att köpa de stora kedjornas ekologiska mjöl då dessa innehåller tillsatser. Om man vill ha något som ersätter dessa tillsatser så ta ngn tsk nyponmjöl istället!

    Slatt betyder för mig rest, det som finns kvar. Kan det betyda något annat också??
    http://www.synonymer.se/?query=slatt

  • Memelie 20 september 2010

    Bara ungefär hälften en "vitt" mjöl så kan du blanda hur som helst. Tar du bara grovt mjöl, så jäser det så dåligt..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.