Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Om jäsdegar

  • chokladcookie 29 mars 2009

    Jag skulle vilja veta vilket bröd som gräddas fortast; dåligt jäst eller bra jäst bröd. Jag antar att det är bra jäst men jag skulle vilja veta värför:o. Tacksam för svar!:)

  • poffa 16 maj 2009

    Skulle gissa på att ett bröd som är dåligt uppjäst är kompaktare och kanske därför tar längre tid att få genomgräddat.
    Men å andra sidan så har ett väl uppjäst bröd större volym vilket borde ta längre tid att för värmen att tränga igenom, men å andra sidan har det brödet mycket luft i sig som borde gå fort att värma upp.

    Någon som har andra teorier?

  • The_mama97mia 16 maj 2009

    hmmmmmm.... detta med "liggtid" är ngt som är avgörande för bröd...
    Jag är inne i en surdegsperiod här och vet nu med lite erfarenhet att dålig jäsning (= föär lite tid) blir kompaktare bröd, men gott ändå ju. Jag tgror inte på exakta vetenskaper vad gäller brödbak, det är som att degen är sig själv.l och du måste vara lite terapeut, du måste känna din deg....

    FÖr att travestera Dirty Harry (Clintan) - Make my Day sa han, jag säger Make my Doe
    = deg

  • poffa 16 maj 2009

    Men frågan återstår:
    "Jag skulle vilja veta vilket bröd som gräddas fortast; dåligt jäst eller bra jäst bröd.".
    :)

  • The_mama97mia 16 maj 2009

    men då måste jag fråga igen . vad menas med gräddas fortast???????????????
    Är det inte resultatet . dvs kvaliteten på brödet som är intressant?
    Fortast gräddat måste vara typ platta bröd á la pita bröd eller chapati?
    Då handlar det om storlek o tjocklek?

  • poffa 16 maj 2009

    Nja, det hela bör väl vara en definition som är att: Råvaran skall betraktas som väl lagad.

    Och för att kunna mäta det hela bör det vara två lika degar, som sedan gräddas på samma sätt.

    Den ena, dåligt jäst och mer kompakt.
    Den andra, luftig och uppjäst..

    :Z

    Sedan bör man inte jämföra olika brödsorter med varandra, när det gäller bakmetoder mm.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.