Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på bakpulver/bikarbonat vitt formbröd/långfranska?

  • biee 29 maj 2009

    Jag skulle gärna vilja ha recept på lättbakade formbröd/långfranska som jag slipper knåda, Vill alltså inte ha recept på grova bröd. Nån som har?

  • gimmiahug 29 maj 2009

    Hej!

    Sitter här och tittar på din fråga och undrar om det är viktigare att det ska vara ett bakpulverbröd eller om du bara vill slippa att knåda? Jag tror att det kan bli jättesvårt att hitta ett recept på gott, vitt bröd som inte ska knådas men det ska bli spännande att följa denna tråden och se vad för tips som kan komma. Jag har inte bakat så mycket i mina dagar men för några månader sedan slutade jag köpa bröd och investerade i en köksassistent, så medan det numera bakas mycket i mitt hus, knådas det inte nämnvärt! :D

  • biee 29 maj 2009

    Nej då det behöver inte vara med bakpulver eller bikarbonat, jag tänkte att eftersom det finns mörka bröd med detta i som är lättbakade så kanske nån hade ett recept för ljust bröd också. :)

  • margitkallgren 29 maj 2009

    Här är ett lättbakat bröd:
    Frasses Franskbröd
    2 msk olja
    2½ dl mjölk
    2½ dl vatten
    50 g jäst
    2 tsk salt
    1 msk socker
    Vetemjöl cirka 12 dl
    Gör en vanlig deg, gärna i matberedare om du har,
    Jäs 40 minuter
    Forma till 2 eller 3 bröd skär snitt på längden, pensla med vatten-
    Grädda i 200 grader ca 30 minuter.

    Detta bröd är både gott och lättbakat,
    Vänlig hälsning Margit

  • margitkallgren 30 maj 2009

    Rättelse! Brödet skall jäsa en gång till i 30 minuter.Margit

  • biee 30 maj 2009

    Lät gott, det måste jag pröva, när jag orkar. :D Problemet är nämligen att jag inte har någon matberedare och eksem i händerna så det ställer till problem. Gör både ont och är inte så kul att knåda med.

  • idea_ 28 juni 2009

    Skrivet av biee den 30 maj 2009

    Lät gott, det måste jag pröva, när jag orkar. :D Problemet är nämligen att jag inte har någon matberedare och eksem i händerna så det ställer till problem. Gör både ont och är inte så kul att knåda med.


    mamma hade problem med eksem på händerna när jag var liten, tunna gummihandskar, ev med bommulsvantar i gjorde vardagen lättare.

  • russinbullen 28 juni 2009

    Du kan ju göra scones?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.