Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Receptfråga i Jan Hedhs bok Bröd

  • aiku82 8 februari 2012

    Sitter med en aktiverad "chef" - gjord på en mamma - gjord på russinsurdeg enligt Jan Hedhs alla regler.

    Om man tittar i boken står det på flera av recepten som just ska bakas med levain/surdeg så står det typ "3 gram jäst".

    Är detta "köpe-kylskåpsjäst"? Varför denna pyttemängd? varför inte bara ta lite mer levain/surdeg och helt utesluta jästen? eller är det torrjäst vi pratar??

    trodde nog att poängen med den egna jästen var att den skulle räcka hela vägen till färdigt bröd..

    /aino

  • The_mama97mia 8 februari 2012

    hej, kul att du ger dig in i surdegsbakningens förlovade land...
    Jag tolkar det som 3 g köpesjäst - dvs bara en gnutta.
    Tror att det bara ska vara med som en liten extra starthjälp. Självklart går det helt utan.

    Jag gör lite både och, ibland bakar jag enbart på surdegen, ibland får jag för mig att hjälpa den lite med färskjäst, en gnutta.

  • UBO5011 8 februari 2012

    Hej!
    Det är 3 gr köpejäst, används som en liten start men går att utesluta fast då får du räkna med längre jästid. Jag brukar för det mesta ta lite köpejäst som start eftersom resten av ingredienserna är rumstempererade så får jäsningen en liten kickstart.
    Lycka till med baket. (Y)

  • frucaos 8 februari 2012

    Och där påminns jag åter igen om att det borde vara hög tid att sätta en ny surdeg! (Lyckas alltid glömma bort mina - så de svälter ihjäl efter typ två bak ...)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.