Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Scones -recept och knep

  • bakamonkeyprincess 13 juli 2010

    Hej på er alla matglada!
    Imorgon ska jag baka scones för första gången på många år, något av det lättaste man kan baka anser många men jag behöver ändå er hjälp.

    Vad är ert bästa recept?
    Finns det något knep att ta till för perfekta -glutenfria- scones?
    Har ni några knep för de perfekta sconesen, ex. kryddor, temperatur, storlek?
    Hur ska degen vara?
    Kan man göra med jäst och hur blir brödet i så fall?

  • Okänd 14 juli 2010

    Personligen tycker jag scones blir bäst med filmjölk istället för med mjölk och brukar baka dem i 225 grader ca 10 minuter. (tills de är gyllenbruna och låter ihåliga när man knackar på dem) Knepet att få dem fluffiga är att dela dem med gaffel..

    recept-lika enkelt som gott ;)

    4-4½ dl vetemjöl
    50 g margarin
    ½ tsk salt
    2 tsk bakpulver
    2 dl filmjölk

    * finfördela margarinet i 4 dl vetemjöl
    * häll ned salt och bakpulver och sedan sist filen och arbeta snabbt ihop till en deg
    * om degen blev för kladdig så häll ned ytterligare lite mjöl annars räcker det att använda lite mjöl när man kavlar ut degen i två rundlar på en plåt. Inte för tunna, det färdiga brödet ska gå att dela..
    * skåra ett kryss i båda rundlarna, fast skär inte ända ned
    * nagga
    * grädda i mitten av ugnen
    * ta ut och låt svalna något på galler utan bakduk
    * bryt isär bröden och dela på mitten med en gaffel - inte kniv! Då klibbar bröden bara ihop till en degklump inuti. Stick alltså in gaffeln flera gånger från sidorna tills brödet är delat precis som när du gör skorpor :)

    Lycka till!

    Och du ska nog inte prova scones med jäst-det är ju liksom det som är vitsen med scones-de är ett bakpulverbröd :P

  • maithab 16 juli 2010

    Jag håller med om att syrligheten i filmjölk eller yoghurt gör scones bättre. Det har att göra med att syrlighet behövs för att bikarbonaten i bakpulvret ska fungera som jäsmedel. Nu har ju bakpulver syrlighet tillsatt så det är ju inget måste men blir som sagt bättre.
    Degen ska vara kladdig. Nätt och jämt att det går att ta hand om den. Man kan med fördel byta ut en tredjedel av mjölet mot grahamsmjöl och sen tillsätta lite torkad frukt t.ex. aprikoser. Det tycker jag ger godare och matigare scones.

    Jag förstår vad du menar med frågan om man kan använda jäst istället. Du vill åt formen av scones men vill ha bättre smak? Bakpulver ger ju en bismak som ör karaktäristiskt för scones och gör att det helst ska ätas nygräddat. Jäst tar fram mer arom.
    Så svaret är att visst kan du använda jäst. Låt det då jäsa minst en halvtimme innan du bakar ut och gärna ytterligare en halvtimme på plåt.

    Man kan också göra ett mellanting. Det finns en produkt som kallas Quickjäst eller Jäsblandning (Dr. Oetker). Det är hälften torrjäst och hälften bakpulver. Det gör att man bara behöver låta det jäsa en gång i ca 15 minuter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.