Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Segt bröd??

  • Lolan 25 november 2008

    Hej på er..

    Jag älskar segt bröd. Gärna jätte segt men i recepten står det nästan aldrig om det blir ett segt bröd. Ni där ute med all er erfarenhet, Tips på segt bröd recept?? (L)

  • Lotten_J 25 november 2008

    Man kan använda sig av recept som innehåller potatis, då blir brödet segt. Här uppe i norr äter vi ju en hel del palt och på det sk paltspadet brukar jag baka mjukkaka, (det blir liksom degvätskan, istället för mjölk el vatten).

  • Lolan 25 november 2008

    Skrivet av Lotten_J den 25 nov 2008

    Man kan använda sig av recept som innehåller potatis, då blir brödet segt. Här uppe i norr äter vi ju en hel del palt och på det sk paltspadet brukar jag baka mjukkaka, (det blir liksom degvätskan, istället för mjölk el vatten).


    Jag älskar palt. Du har inte möjligtvis recept på riktigt norrlänskt ljusingsbröd? Min mormor bakade alltid sådant i bagarstugan, Det, tunnbröd och mjukkaka. Vill gärna ha gammalt recept på norrländskt bröd..

    Tack för ditt svar

  • elpatron 25 november 2008

    undra om det inte blir segare om man lägger i massa kåda eller hubba-bubba i? :)

  • Lolan 25 november 2008

    Skrivet av elpatron den 25 nov 2008

    undra om det inte blir segare om man lägger i massa kåda eller hubba-bubba i? :)

    :o :p :Z

  • lisbethv 25 november 2008

    Ja gillar oxå segt bröd, brukar ta hälften vatten av mjölkmängden. Jag tycker det blir segare då. Pröva får du se!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.