Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sirap i brödet?

  • Tiol 26 november 2009

    Hej!

    Bakade skånekavring i går, med anis och fänkål i stället för kummin. Det skulle vara 2½ dl, sirap i brödet, jag tog 1½ , men tyckte ändå att brödet blev alldeles för sött .Någon som vet hur mycket man kan minska sirapsmängden generellt utan att det påverkar resultatet?

    Tycker det är en hel del bröd som har så mycket som 2 dl sirap i, och det är för sött i min smak, som mera gillar grövre och mustigare bröd.
    mvh Tina

  • Gnurf 26 november 2009

    Lite svårt att säga bara sådär utan att veta hur stor deg du slänger ihop :) Jag brukar köra sisådär 1,5dl till storleksordningen 1 liter degvätska...men då blir brödet inte alls sött utan det mesta förbrukas nog initialt vid jäsningen...:)

  • The_mama97mia 26 november 2009

    Jag avskyr sött bröd, om jag har sirap i degen så blir det typ 1-2 msk bara för att hjälpa jäsningen. Men kavring och limpor kräver kanske mer sött?

  • Tiol 27 november 2009

    Nu menar jag generellt en deg på ½ liter vätska, men det kanske är som du säger "mama97 mia" att kavring eller annat bröd kanske kräver mer sött.
    Själv tar jag också bara ngt sött annars eller inget alls.

    Någon mer som har lust att "tycka till", eller som bakat exempelvis kavring?
    tina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.