Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spelt/dinkel

  • rostok 10 oktober 2010

    Hej igen. Jag funderar på att köpa en stor säck (25 kg) dinkelmjö.

    Kallar ni det för dinkel eller spelt? De sädesbönder jag pratat med här i närheten vill helst kalla det för spelt. Dinkel är det tyska ordet för spelt. På latin heter det ju Triticum aestivum ssp. spelta så då är det nog mest rätt för oss att säga spelt.

    Vad bakar ni med spet? Själv har jag bara bakat matbröd med det, har misslyckats (för flera år sedan) när jag bakat med jäst men lyckats bra när jag använt vildjäst/surdeg.

    Vad använder ni mest siktat eller fullkorn?

    Använder ni spelt till bullar typ kanelbullar och till småkakor? Blir det i så fall lika gott?

    Finns det något speciellt som man bör tänka på om man byter ut vanligt vetemjöl mot spelt i ett recept?

    Dessa frågor har säkert kommit upp i andra trådar men jag tycker det skulle vara bra om ni ändå vill skriva här.

  • The_mama97mia 10 oktober 2010

    Jag kallar det dinkel, står ju det på påsarna jag köper från Saltå Kvarn.
    Har bara testat dinkel fullkornsmjöl till just surdegsbak. Har bara förstått att degen behöve rbli som lite "blötare" när man använder dinkel.
    Igår skulle jag koka hel dinkel, men glömde kastrullen på plattan, det luktade vidrigt hela natten... Nu får det projektet vänta lite..

  • rostok 10 oktober 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 okt 2010

    Jag kallar det dinkel, står ju det på påsarna jag köper från Saltå Kvarn.
    Har bara testat dinkel fullkornsmjöl till just surdegsbak. Har bara förstått att degen behöve rbli som lite "blötare" när man använder dinkel.
    Igår skulle jag koka hel dinkel, men glömde kastrullen på plattan, det luktade vidrigt hela natten... Nu får det projektet vänta lite..


    Hej, ja det står ju oftast dinkel på de flesta påsar som innehåller spelt. Spelt är ju ett gammalt namn för dinkel i Sverige. En av anledningarna till att "mina mjölbönder" vill använda ordet spelt istället för dinkel är att det tydligen i Tyskland förekommer en hel del som säljs som dinkel som inte är äkta dinkel, utan "fuldinkel" som mjölbönderna säger. Tydligen är det lättare att odla och blir billigare trots att man tar ut fullt pris för det. Så jag blev varnad för just tysk dinkel. All tysk dinkel är ju inte fuldinkel men det kan vara svårt som kund att avgöra vad som är vad.

    http://www.spelt.se/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.