Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har ni för bakmaskin?

  • Sashimi 1 januari 2009

    Jag startar en egen tråd om bakmaskin..

    Jag funderar på att skaffa mig en bakmaskin. Ni som har eller har haft; är det så där underbart bra som det verkar - att bara lägga i ingredienserna på kvällen, och sedan vakna till doften av nybakat bröd? Blir det gott? Tröttnar man? Kan man variera sig? Är det enkelt att diska maskinen? Vilket fabrikat ska man ha? :o

    Tusen tack på förhand! :)

  • maithab 1 januari 2009

    Jag hänger på...
    Jag hade nämligen precis samma funderingar som du i somras. Vi fick låna en bakmaskin för att prova på i väntan på att köpa en egen. Den har blivit kvar och jag tycker det är "så där underbart som det verkar". Jag vet inte om du har tittat i min tråd om bakmaskin med mina funderingar och sedan tips på vad man kan tänka på om man köper bakmaskin? (titta där)

    Vi har lånat en OBH Nordica och är jättenöjda. De som jag har hört är missnöjda med sin bakmaskin av olika anledningar har oftast en Melissa. Den blandar inte ordentligt bl.a.
    Men viktigast av allt är att man har rätt mängd av alla råvaror - rätt proportioner och, om man vill använda timer (vilket jag tycker är den stora vinsten med bakmaskin), lägger i ingredienserna i rätt ordning. För att underlätta så skaffa en digital hushållsvåg där man kan nollställa mellan ingredienserna, då är det bara att hälla i och sätta timern och sen vakna till nybakat bröd (eller komma hem till nybakat bröd).

    Det blir så gott man gör det :-).
    Man kan säkert tröttna men vi har inte gjort det på detta halvåret, och vi bakar flera gånger i veckan. Man kan variera sig i det oändliga - utom formen på brödet. Vill man variera sig med formen på brödet så låter man bakmaskinen blanda degen och så bakar man ut som vanligt till bullar eller vad man vill.
    Ja, det är enkelt att diska. Det är en teflonbelagd behållare som bara är att skölja ur, ta ett varv med diskborsten och sen torka - klart!

  • Sashimi 2 januari 2009

    åh tack! Det låter ju alldeles underbart enkelt! (Y)
    Jula säljer ju en för 500 kr och det är också min smärtgräns för vad jag har råd med, förhoppningsvis har jag tjänat in de pengarna efter ett halvår-år(?). :)

  • NewDown 2 januari 2009

    Jag har en Severin och är mycket nöjd med den.
    Nej jag tröttnar aldrig för man kan ju varierat brödet lika mycket som om man bakar på "vanilgt" vis om man bara anpassar mängderna till maskien.

    Jag fick ett marmeladrecept av en medlem i en tidigare tråd om bakmaskiner men jag kan inte hitta den tråden och jag kan häller inte öppna en del av de gamlatrådarna + att de jag hade sparat har försvunnit :(

    Men marmeladen har strykande årgång här hemma och jag vill bara säga tack till denna snälla medlem.

    Hoppas att du läser detta och att du är nöjd med din nyinköpta bakmaskin.

    (L)

  • Pirkko 2 januari 2009

    Hej !
    Jag hade sparat marmeladreceptet som var i tidigare bakmaskintrådet, jag kopierar den här om man inte hittar tidigare tråd och vill göra marmeladen.
    Mvh. / Pirkko

    Apelsinmarmelad:
    3 mellanstora apelsiner
    Rivet skal från 2 apelsiner
    1 kopp syltningssocker
    1 msk vatten
    2 tsk pektin (om nödvändigt)
    BAKPROGRAM: JAM
    Värm upp glasburkarna innan du häller upp marmeladen.
    Använd extra baktid om det är nödvändigt i förhållande till
    storleken på apelsinerna.
    Tag bort knådningskniven med en tång innan marmeladen hälls
    på burk. Lyft inte locket under omrörningen.
    Denna portion ger ca 400 g, en mellanstor glasburk.

  • ingegerdb 2 januari 2009

    Det är precis så underbart som du säger :D:D

    Älskar min bakmaskin som har några år på nacken. Man kan variera sig och exprimentera, titta gärna på de recept som jag lagt in. En hel del recept för just bakmaskin.

    Ett tips är att nu så här i tidena efter jul att kolla in blocket, du kan säkerligen köpa en ny till fyndpris!

  • Sashimi 3 januari 2009

    Tack! Jag spanar och spanar.. :D

    Skrivet av ingegerdb den 2 jan 2009

    Ett tips är att nu så här i tidena efter jul att kolla in blocket, du kan säkerligen köpa en ny till fyndpris!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.