Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför jäsa 2 ggr?

  • Kochang 7 januari 2012

    Hejsan

    Sen jag inhandlade en bakmaskin i somras gör jag mitt eget bröd. Dock kör jag bara knådningen i maskinen och gör resten för hand och använder ugnen.

    Det är två saker jag jag undrar.
    När knådningen är klar, efter ca 10 minuter, så tar jag ur degen och formar frallor som jag lägger på en plåt. De får sen jäsa i runt en timma. Sen penslar jag dem med uppvispat ägg och strör över pumpakärnor eller sesamfrön, och sen in i ugnen på 225 grader tills dem fått färg. Dem blir väldigt bra. Goda, höga mjuka och fina.

    Varför ska man jäsa degen två gånger, missar jag nåt när jag gör på mitt sätt men endast EN jäsning?

    Det andra jag undrar kan kanske höra ihop med att jag bara kör en jäsning, jag vet inte. Jag har alla sortes mjöl hemma, mängder av olika frön, sirap, honung, matolja, vetekli, kruskakli, vetegroddar och annat jag brukar slänga i. Men i stort sett oavsett vilka mjöler och frön och annat jag har i så får alla bröd en nästan identisk smak.
    Dock kör jag hälften vetemjöl, vilket kanske också bidrar till den ensidiga smaken? Hälften vetemjöl och hälften te.x grahams eller mörkt lantbrödsmjöl. Jag varierar också vilka fröer jag har i men det verkar inte göra alltför mycket skillnad i smaken.

    Några tips till en amatör?

  • boz1965 7 januari 2012

    Provat att ha t.ex. fänkålsfrön eller annan brödkrydda i degen?

  • Kochang 7 januari 2012

    Skrivet av boz1965 den 7 jan 2012

    Provat att ha t.ex. fänkålsfrön eller annan brödkrydda i degen?

    Inte fänkålsfrön, det har jag inte ens sett, det ska jag köpa och testa. Men jo det blir lite skillnad om jag har i te.x anis eller kummin. Men jag tycker olika mjöl och fröer och grejer i sig skulle ge lite olika smak också?
    Att köpbröd smakar så olika kan väl inte bara ha med smaktillsatser att göra.

    Tack för tipset dock, ska testa det också.

  • sju 7 januari 2012

    Köpebröd innehåller ofta mycket socker. Skogaholmslimpa innehåller t.ex hela 9% socker. Sedan ska det gå snabbt så brödet jäser oftast inte lika länge som hembakat bröd.

  • loppan_loppanson 7 januari 2012

    Längre jäsning ger mer smak. Testa t ex sval jäsning över natten (i kylen eller källaren). Man kan använda väldigt sparsamt med jäst, låta jäsa länge, gärna tillsätta något syrligt som yoghurt eller filmjölk för mer smak. Eller varför inte prova surdeg, det är spännande och ger mer smak!
    När jag bakar med "normal" jästmängd tycker jag numer att brödet bara smakar jäst...
    Experimentera och läs olika bloggar och böcker, det finns hur mycket som helst!
    Camilla Plum har t ex en intressant bok (som jag visserligen bara har på danska men jag undrar om den inte finns på svenska nu också??).
    Lycka till!!

  • The_mama97mia 7 januari 2012

    det finns ett antal recept på bröd som bara ska ha en jäsning. Jag har inte kört med bakmaskin så just den varianten kan jag inte svara på. Jag är surdegsfrälst jag, mest för smaken, men också för att det får stå länge och jäsa.
    Ett annat tips är att inte snåla med saltet i degen, det kan göra stor skillnad!

  • rostok 8 januari 2012

    http://www.bakkemi.se/degen.htm

    här står lite om vad som händer när man knådar, jäser osv,

    Jag har bakat ganska många bröd i mina dar, i över 40 år, har 6 barn och vi har sällan eller nästan aldrig köpt bröd både av allergi - och ekonomiska skäl. En sak jag har reagerat på är at t bröd som bara jäst en gång blir mycket mer smulit, det blir heller inte lika gott när man har haft det i frysen. Såklart jag har snabbakat många gånger, med en jäsning, när brödet varit slut, annar inte, jag har gått mer och mer över till att använda kall degvätska (kylskåpskall), samt långtidsjäsa.

  • Kochang 8 januari 2012

    Jättebra tips här. Ska testa att jäsa 2 gånger och längre jäsning plus mer salt.

    Det är föresten inga recept jag kör efter, jag bara improviserar, och jag låter bakmaskinen endast knåda degen sen tar jag ur den.

    Men en till fråga då; om jag knådar degen och sen låter den jäsa bra länge, jäser den verkligen fortfarande sen när jag format tex frallor så de inte blir platta?

  • maxxess 8 januari 2012

    Ju längre ett bröd jäser desto mer aromer utvecklas och desto finare blir "bubblorna" i brödet. En vetedeg som arbetas rätt och har rätt mängd jäst klarar lätt att jäsa upp två gånger.

    På länken bakkemi ovan finns mkt bra tips. Akta dig bara så att du inte blir biten, för då åker bakmaskinen ut och in flyttar en köksassistent :-) Så blev det för mig.

    Som någon tipsade om är lite färdig surdeg bra för aromen, jag har i princip alltid surdeg i när jag bakar. För ljust matbröd brukar jag ha ca 125g surdeg per limpa och så minskar jag mängden färsk jäst till 1/4 och dubblar jästiden. Det blir alltid fantastiskt bra resultat. Som lite omväxling växlar jag mellan surdeg på rågmjöl, rågsikt och vetemjöl och bara den lilla mängdskillnaden ger helt olika bröd.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.