Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vete (men inte gluten) intolerans

  • BellZee 11 juli 2011

    Hej!
    Ska få besök (i en hel vecka) av en familj där yngsta sonen (7) tydligen inte "tål" vete men han är inte glutenallergiker. Anledningen ska vara att han blir "hyper" av vete. Jag gjorde en snabbkoll på några bröd i affären häromdan och även det mörkaste grovaste brödet innehåller vete. Min fråga är om det finns "köpebröd" utan vete över huvud taget? Om man ska baka själv, vad kan man ersätta vetemjöl med. Köpte kornmjöl och rågmjöl men åtminstone på kornmjölet står det att det inte jäser/stiger och bara ska användas i platta bakverk. Behöver både bröd och t.ex. pajskal och gärna pasta utan vete. Går detta att hitta? Tips mottages tacksamt.

    Undrar också om någon annan har hört talas om att man ska undvika vete av denna anledning och om det fungerar?

  • The_mama97mia 11 juli 2011

    Jag har inte hört talas om att man ska undvika just vetemjöl pga hyperaktivitet som reaktion, däremot saker som innehåller fosfor m.m. Det brukar ju vara symptom som vid glutenintiolerans annars...

    Det enklaste för dig är väl att helt enkelt fråga dina besökare vad dom brukar ha för bröd till pojken?

    Sen tycker jag ju att vanligt rågknäckebröd borde vara vetefritt, men törs inte säga.

  • BellZee 11 juli 2011

    De bor i England så det som de brukar ha finns ju garanterat inte här, men jag ska fråga mer ingående om de t.ex. brukar baka eget eller om de köper. Och om han "reagerar" på minsta lilla gnutta vete.
    Är förresten allt som är glutenfritt även vetefritt, eller är det fortfarande vete i men de har tagit bort glutenet?

  • The_mama97mia 11 juli 2011

    Jag läste att glutenfritt inte alltid är fritt från vetestärkelse, så detberor på om han är känslig för det också!

    Jag tänker på sånt där danskt mörkt rågbröd, eller tyskt mörkbrunt bröd, säljs skivat, Lidl har. Det skulle jag kolla.
    Sen borde han väl kunna käka riskakor? Nu är ju inte det så gott till typ frukost kanske.

    Men ta kontakt med dom o hör efter, be dom ta med bröd till grabben!!! Det tycker jag man kan fråga om, eftersom det troligen inte finns samma sortiment här!

  • The_mama97mia 11 juli 2011

    Pajskal lär ju bli knepigt.

    Du kanske kan göra ngt typ paj med täcke av potatismos istället? Eller som smuldeg med havre och solrosfrön.

  • Mistys 11 juli 2011

    Att barn blir hyper av vete är ju egentligen rent kemiskt inte så konstigt men det innebär ju att han inte kan äta pasta, ris, potatis, eller andra kolhydrater heller då alla dessa inklusive vete förvandlas till socker i kroppen och då skapar hyperaktivitet hos känsliga barn. Det är ju bevisat att barn med ADHD som undviker kolhydrater får en bättre prognos. Det jag tycker är lite konstigt är att det bara är vete han reagerar på....finns det någon annan förklaring än att han blir hyper. Någon annan form av allergi menar jag? Annars brukar ju barn kunna äta detta till frukost men inte läggdags då det hinner försvinna ur kroppen tills kvällen kommer. Har du frågat vad han äter hemma??

  • aattaa 11 juli 2011

    Det finns mjöl bland det glutenfria produkterna som inte är baserat på vete.Kolla där. Det finns bl.a. majs och rismjöl.

  • Shoutoutloud 11 juli 2011

    Glutenallergiker är allergiska mot proteinet i vetet men inte mot stärkelsen. de kan därför äta vetestärkelse. men veteallergiker kan inte äta vete överhuvudtaget och ska alltså inte heller äta vetestärkelse. men däremot kan veteallergiker äta saker som är NATURLIGT FRI FRÅN GLUTEN. sådant finns på glutenfria hyllan i affären. det finns bla bröd man kan rosta. helt okej. pasta naturligt fri från glute. pasta som är gjord enbart av majsmjöl. finns också på gluten hyllan. mjukt bröd får man nog baka själv...det är svårare att hitta. http://www.allergimat.com/index.asp

    ps veteallergiker kan äta råg och havre. alltså typ husman och sportbröd. kanske inte så kul men.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.