Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vildjäst som blev vin!

  • rostok 21 november 2010

    Hej, jag är nog inte så smart. Jag skulle ju göra vildjäst på ekologiska rödbetor. Det hela kom igång, sedan blev jag sjuk. Då ställde jag burken (som inte var färdig vildjäst ännu) i en kylbag i tvättstugan, för att det skulle stå skyddat. Så glömde jag det där. Nu, när jag upptäckte det igen så har det ju jäst färdigt och blivit vin istället.

    Jag förmodar att det inte längre går att använda som jäsmedel, någon som vet om jag har fel? Kan jag i så fall istället använda det hela som degvätska?

    Jag vill ju ta vara på rödbetsvattnet! Dricker inte vin och vet inte heller någon som jag tror vill dricka det.

  • rostok 4 december 2010

    oki, inget svar. Men jag kan berätta att jag bakade på det hela. Hade bara vinet som degvätska. Brödet blev inte rosa av rödbetsvinet, men det blev gott. Fast, jag tror det hade blivit bäst om jag använt jäst istället för bara surdeg, då jag inte alls gillar sura bröd, för jag tycker det smakar lite, lite sur. Men det tycker inte min man kan jag tillägga och han gillar inte heller för sura bröd.

    Jag bakade alltså med vinet som degvätska, sedan hade jag lite fullkornsemmer i, men mest dinkel och lite Ölands lantvete. Lite honung också.

    Så lärdomen av detta blir att det går mycket bra att baka med vin!

  • The_mama97mia 5 december 2010

    Modigt gjort att prova!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.