Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlöksbröd m klet!

  • Prima 19 november 2008

    Sitter här o letar... hittar bara "halvfabrikat" typ.... är det ingen som har ett vitlöksbrödsrecept med klet i. Typ så att det blir sånt vitlöksbröd som man köper?

    Nu blir det inte idag för det är för sent (har redan bullar på g som jag sen får smeta vitlöksklet på osså in i ugnen igen...) men jag är väldigt intresserad av ett sånt "riktigt" recept annars :) Vi äter Thaisoppa ikväll (Keldas thaisoppa, stekta kycklingbitar och wokgrönsaker) o vill ha vitlöksbröd till...

    Kram från vitlöksbrödsälskaren :)

  • Gnurf 19 november 2008

    Jag har inget exakt recept...men "kletet" är ju helt enkelt ett smaksatt smör. När jag gör vitlöksbröd, antingen med pain-riche eller helt enkelt ett vitt franskbröd, så tillverkar jag kletet av:

    Smör
    salt
    pressad vitlök
    finhackad persilja (findus frysta går bra)

    Bred kletet på brödet, gratinera till fin färg i ugn på läge GRILL.

    /En annan vitlöksbrödsälskare :p

  • vanillalover 19 november 2008

    Hej!
    Här kommer ett MYCKET gott som jag själv provat!!Fick 5 stjärnor av oss :-)
    Tack Juaqin!!

    Jockes vitlöksbröd från medelhavet
    För: 5-10 personer
    Tillagningstid: 45 minuter minuter

    Receptet fick jag av en kock när jag bodde i Cala Bona på Mallorca 1994. Frasigt bröd med krämig vitlöksröra och olivolja, är det godaste vitlöksbröd jag någonsin har smakat! Testa du också!!! En smak av medelhavet!


    Ingredienser
    2 dl turkisk yoghurt (10%)
    2-4 vitlöksklyftor (prssad) eller vitlökspulver
    2-4 msk olivolja
    Några nypor salt
    Några nypor flingsalt
    0,5 dl majonäs
    Persilja
    Vitt bröd (t.ex. frallor eller annat vitt bröd med hård skorpa)

    Lägg till i inköpslistan
    Beskrivning
    Blanda yoghurt, majonäs, salt, persilja, olivolja samt vitlök i en skål. Fyll frallorna med krämen.
    Ringla olivolja på brödet och strö över flingsalt.

    Värm i ugn 100-200 grader i ugnen tills bröden har blivit varma, ca 15-20 minuter.
    Njut!!!

    Skrivet av Juaqin
    2008-05-30

    /Marie

  • vanillalover 19 november 2008

    Såg nu att det nog kom in lite sent, om ni nu inte äter middagen vid midnatt *fniss*
    Hoppas dock ni kan ha nytta av den vid annat tillfälle .-)
    /Marie igen

  • The_mama97mia 19 november 2008

    Kul med fler tips på bra eget vitlöksbröd, jag som sjunger LIdls lov ibland *ler* tyckier ju att deras vitlöksbaguetter är helt OK.
    En kompis till mig gjorde eget här på en tjejfest, hon tog helt sonika en långfranska och delade den på längden, bredde sedan vitlökssmör på mellan (som ovan beskrivet smörblandning med persilja vitlök salt etc) o sen på med locket , skjuts in i ugnen med Hela långfrallan liksom. När den såg färdig ut (efter typ 5-6 min i 225 gr ugn) så ut med den och skiva upp den. Jag tänker att man gör det enklare för sig om man innan skjutsen in i ugnen gör skåror i överdelen liksom. Lättare att dela på den sen.

  • babbs 20 november 2008

    Platta ut degen lite, lägg vitlökssmöret som en sträng mitt på, vik ihop och lägg på plåt med skarven nedåt. Du kan ju baka ut den som en baguette. Skär några snitt med vass kniv eller rakblad innan brödet går in i ugnen. Grädda som vanligt.

  • marjoh1 20 november 2008

    puff

  • Doof 25 november 2008

    hahahaha lol

  • Doof 25 november 2008

    det går inte att hitta nåra bra spanska maträtter:P

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.