Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vörtbröds- och papparkaksmix.

  • rostok 14 december 2010

    Hejsan, är det fler än jag som har haft svårt att få tag i vört? Ja, jag vet att man kan koka ihop något själv, vilket jag kommer att göra nästa gång, men i år tänkte jag köpa det jag blivit rekommenderad, nämligen vörtmix.

    Fy vilken besvikelse! De tycker tydligen att alla ska bara med samma smak! Både salt och alla kryddor finns i mixen och ett recept bara på påsen. Nää, att det finns vört i pulverform tyckte jag lät så bra så jag köpte 2 påsar.

    Likaså skulle jag köpa kryddor till pepparkakor. Trots att jag var letade både i ett Coop Forum och sedan 3 andra affärer så fanns inte de vanligaste pepparkakskryddorna, utan bara pepparkakamix med alla kryddorna färdigblandade!

    Varför inte lämna något över för personlig smaksättning! Jag blir faktiskt ledsen att våra butiker har mer och mer bara färdiga eller halvfärdiga grejer. Ja, jag vet att man kan köpa kryddorna på nätet och att man kan koka sin egen vört, men gillar inte att det som för några år sedan var självklart att finna i varje livsmedelsaffär inte längre finns kvar.

    Såja, nu har jag gnällt färdigt. Kan skriva också att jag faktiskt ringt till Coop och klagat!

  • Mistys 14 december 2010

    Jag har köpt pepparkakskryddor. Fanns på Willys! Förstår inte riktigt vad du menar......har du bara hittat mix för pepparkaka ? Sådan man bara tillsätter vatten och ägg i eller.........Du skriver att alla kryddorna var färdigblandade...var det inte det du ville ha? Det är väl pepparkakskrydda....när alla kryddorna är färdigblandade eller är jag ute och "cyklar" nu. Det är det jag har köpt iallafall, bara att tillsätta i sockerkakassmeten, som jag dock gör själv från grunden. Annars funkar det ju att tillsätta ingefära, nejlika och kanel, var och en för sig också!

  • rostok 14 december 2010

    Men, jag vill själv välja vilka proportioner jag vill ha av dessa kryddor. I de pepparkakmix jag menar (då menar jag enbart kryddmixen) så finns det kanel, ingefära, nejlikor samt kardemumma i. Det är själva det konceptet jag inte gillar. Att de är blandade!

    Jag vill kunna köpa dessa olika kryddor var för sig, så jag sedan själv kan välja om jag ex vill ha i mer av en sort, som det är i dessa mixer så får man ju inte ens veta hur mycket var varje krydda det är, förutom att det är mest i den som står först, men det kan ju också vara så att det är lika mycket av varje krydda.

    Den krydda av dessa jag inte hittade någonstans var just nejlika och pomerans. Jo, de fanns hela, men då jag inte har bra ork i mina händer (har fibromyalgi) så klarar jag inte av att mortla dessa.

  • rostok 14 december 2010

    Jag kanske borde ha förklarat mer. Jag har flera olika recept på pepparkakor, ett där det inte alls är någon pomerans i, ett annat recept där man inte har i någon kanel alls, ett tredje som är extra mycket kryddade osv. Då är det inte bara att ta mer eller mindre av den färdiga mixen. Visserligen hade jag inte i år tänkt baka 4 olika sorters pepparkakor, som jag gjort vissa år, utan bara 2-3 olika men jag vill ju att de ska smaka olika då, inte bara mer eller mindre!

  • Mistys 14 december 2010

    Vad konstigt att du inte hittade nejlika och pomerans! För det har jag också köpt på Willys i år!

  • rostok 14 december 2010

    Javisst, men det är ännu märkligare att det inte ens fanns plats för dem, tydligen så har de slutat ha dem i sitt sortiment, likaså på flera andra affärer som vi kollade i. Men, de lovade att de skulle se till att de finns i deras (Coop Forums) sortiment i framtiden. Jag förmodar att dessa grejer finns på de flesta andra sådana varuhus, även denna typ av firmas.

    Där fanns inte heller anis, fänkål eller kummin i malda former. Bara hela!

  • rostok 15 december 2010

    Hej igen, jag ser nu när jag kollar sortimentet på Santa Maria att de inte ens har mald anis och fänkål kvar i sitt sortiment!

    Det blir tydligen till att leta efter en sk kaffekvarn som kan mala kryddorna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.