Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äggvitor i massor!

  • Eery 14 februari 2010

    Har inte mindre än nio vitor i kylen som jag inte har en aning om vad ska jag ska göra av:o skulle behöva ta reda på dom idag, nån som har något tips på nått annat än maräng eller bakverk?

  • AnneNi 14 februari 2010

    Om du gör omelett kan du blanda i några extra vitor. Likadant om du steker ägg, knäck ett helt och häll på två vitor.
    Om du ska baka tårta någon dag kan du göra marängsmörkräm som fyllning eller frosting. Har aldrig testat själv, men här finns recept:
    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/search/label/Recept%3A%20Frostings%3B%20Kr%C3%A4mer%3B%20Glasyrer

  • mariaengstrom 14 februari 2010

    Biskvier i långpanna går det ju åt några. Man kan säkert göra smörkrämen utan äggulor med.

    Har för mig att det finns någon kaka som heter typ Silverkaka, är som sockerkaka fast enbart med äggvitor..

  • The_mama97mia 14 februari 2010

    ostsufflé?

  • ros 14 februari 2010

    Ska det inte vara både äggvita och äggula när man gör sufflé?

  • LISSAN59 14 februari 2010

    HEJSAN
    ÖVERBLIVNA ÄGGVITOR GÅR ATT ANVÄNDA I KÖTTFÄRSRÄTTER.
    VARMA MACKOR MED EN BLANDNING AV VISPADE ÄGGVITOR ,LITE MAJONNÄS, RIVNEN OST OCH HACKAD ELLER STRIMLAD SKINKA ELLER KASSLER.

    TILL EN DESSERT SOM JAG OCKSÅ BRUKAR GÖRA GÅR DET ÅT EN HEL DEL ÄGGVITOR. DET ÄR FRUKT MARÄNG.
    LYCKA TILL FRÅN LISSAN.

  • boz1965 14 februari 2010

    Skrivet av LISSAN59 den 14 feb 2010

    HEJSAN
    ÖVERBLIVNA ÄGGVITOR GÅR ATT ANVÄNDA I KÖTTFÄRSRÄTTER.
    VARMA MACKOR MED EN BLANDNING AV VISPADE ÄGGVITOR ,LITE MAJONNÄS, RIVNEN OST OCH HACKAD ELLER STRIMLAD SKINKA ELLER KASSLER.

    TILL EN DESSERT SOM JAG OCKSÅ BRUKAR GÖRA GÅR DET ÅT EN HEL DEL ÄGGVITOR. DET ÄR FRUKT MARÄNG.
    LYCKA TILL FRÅN LISSAN.


    Snälla du! Skriv inte med enbart VERSALER. Det är detsamma som att man skriker vilket anses vara väldigt ofint uppförande på nätet. Vill man förstärka ett ord eller del av en mening går det bra - men inte hela meningar och inlägg. :)

  • The_mama97mia 14 februari 2010

    Förlåt ros har ju rätt, man kan behöva både gula o vita för att göra sufflé.
    Men som sagt en extra vita i omeletten, pannkakssmeten, eller raggmunkssmeten, vitorna håller några dar i kylen. Det går också bra att frysa vitor. Det håller länge.

  • Eery 14 februari 2010

    tack mama97mia! in i frysen åker dom bums=)

    så kan jag använda nästa gång jag gör köttbullar eller köttfärslimpa:p

  • jimboz 14 februari 2010

    Du kan göra Glass sorbet på vitorna ...

  • margitkallgren 14 februari 2010

    Du kan baka Budapestrulle Det går åt 6 vitor till den. Sen tar du resten enl förslag ovan!
    Lycka till Margit

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.