Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Braxen?

  • Tillberga 16 februari 2008

    finns de någon som har ätit och har bra resept på BRAXEN?

  • farmoringer 16 februari 2008

    Jag tror inte jag smakat brax men är inte riktigt säker. Hittade det här receptet i alla fall på eb sida på nätet..Annars så står det mycket om rökt brax...



    500-1000 gr braxen eller sik
    salt


    Marinad:
    1 dl honungs-äppelvinäger
    2 msk olivolja
    1 msk citronpeppar
    1-2 tsk honung
    1-2 tsk färsk citrontimjan eller ½ tsk torkad
    2 stora citronmelissblad eller 1 tsk torkade
    1-2 dl finskuren gräslök Salta fisken på båda sidor samt inuti och lägg den på ett smort fat.
    Marinad: Blanda marinadens alla ingredienser och sätt 1/3 av blandningen inuti fisken och resten ovanpå.
    Låt fisken stå kallt i minst 2 timmar eller gärna över natten. Sätt därefter in fisken i ugn som är 225 grader och grädda i 40-50 minuter.

  • markus 16 februari 2008

    Prova att ugnssteka den med lök, dill och smör. Häll i en skvätt grädde i slutet, så har du en sky.

  • MatAnders 16 februari 2008

    Braxen är en jättegod fisk men nackdelen är att den är svår att bena tyvärr, jag brukar kocka och rensa av och ha till fisksoppa och även frysa in buljongen, kokar med lök och vin och pressad citron. Sen rökt brax är förträffligt gott, så släng onte bort braxen.
    Lycka till

  • anluk 27 februari 2008

    Har aldrig provat Brax. De gånger vi fått det på kroken har den åkt i sjön igen, men då har man tydligen gjort bort sig

  • Grytlappen 27 februari 2008

    Rensa och fjälla braxen. Salta den väl och låt den ligga kallt 1–2 tim. Rök den sedan hårt i en röklåda. Riktigt gott med citronmajonnäs och finskuren gräslök.

  • ThomasP 28 februari 2008

    Jag har ätit rökt brax och det var helt ok

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.