Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröd och pizza utan vete, mjölk och ägg?

  • anina_ 3 juli 2009

    Hej.
    Jag tål inget vete, mjölkprodukter eller ägg. Skulle gärna vilja göra pizza. Provade att göra det på rågmjöl men det är tydligen för tungt så det jäser inte. Är det någon som har ett recept? Gärna nåt på bröd också.

    Tack.

    //Anna

  • idea_ 3 juli 2009

    Hmm, fick lära mig att man gör pizza på mjöl, olja, vatten, jäst och salt. Använde du fint eller grovt rågmjöl? Tycker att GoGreens majsmjöl har ca samma konsistens som vetemjöl, behövs mer fibrer finns alltid pofiber :) . Mjölk i matbröd behövs bara när man ska göra bröd med mjuk skorpa, bakar själv mest på vatten. Blir en knaprig skorpa på brödet då. Ägg behövs oftast inte till matbröd, pensla med olja, vatten, öl eller något annat valfritt. Om man använder ett grövre mjöl än det som står i receptet behövs oftast mer vättska. Du hittar många olika goda brödrecept här på matklubben, de flesta går att ändra och exprimentera med för att passa till ens egna behov.

  • 3 juli 2009

    Har ett lätt och bra recept på pizzadeg utan vete mjölk,och ägg
    (brukar inte vara mjölk eller ägg i pizzadeg) hur som haver,
    här är det...
    räcker till en ugnsplåt

    25g jäst
    1,75 dl vatten
    4 dl naturligt gluten och mjölkfri mjölmix (italiensk mix ifrån finax)
    1 tsk Pofiber (semper)
    2 msk olivolja
    ½ tsk salt

    Smula jästen i en bunke. Häll i fingervarmt vatten och rör om tills jästen löst sig.
    Tillsätt mjölmix, Pofiber, salt och olja, Arbeta degen smidig med degkrokarna från en elvisp.
    Jäs under bakduk i 30 min. Kavla eller tryck ut degen på en ugnsplåt med bakplåtspapper.
    Lägg på valfri fyllning, tomatsås närmast degen, sen ost, sen skinka eller vad du helst vill ha.
    In i ugnen ca 225^ i mitten eller lite över mitten i ca 20 min.
    Servera med tzatziki och pizzasallad!!Smaklig spis & Lycka till!

    :D

  • anina_ 4 juli 2009

    Tack så mycket. =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.