Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Currysås

  • zack 31 augusti 2009

    Hej jag letar efter ett recept på en sådan currysås som säljs på Mc Donalds till chicken nuggets. Den är helt super.
    Finns det någon som kan hjälpa mig

  • Okänd 31 augusti 2009

    Vet du vad den såsen innehåller för ingredienser?
    Skulle inte tro att de vill tala om det heller!
    Currysås, underbart, men man skall göra den själv.
    Problemet är bara att hitta en bra curry!
    Fick med mig en burk från en utlandsvistelse, tyvärr är den slut för länge sedan.
    Men det var en bild på en tiger utanpå burken.
    Jag kan lova att det blev currysås med klös i av den kryddblandningen! (L)

    PS:
    Har även försökt att göra egen curry men det blir för det mesta bara starkt.
    DS

  • babbs 1 september 2009

    Den bästa curryblandningen gör du själv. Det finns mängder av recept. Här nedan följer ett:

    2 tsk svarta senapsfrön
    2 tsk kumminfrön
    2 tsk svartpepparkorn
    2 tsk anisfrön
    2 tsk bockhornsklöver
    3 msk korianderfrön
    4 tsk gurkmeja
    ½ tsk mald kanel

    Hetta upp en stekpanna över medium/låg värme och lägg i senapsfrön, kummin, pepparkorn, anis, bockhornsklöver och koriander. Skaka pannan och torrosta i omkring 5 min. Låt svalna och mal sedan till ett fint pulver. Håller sig minst 6 månader. Kan göras hetare med lite cayennepeppar och/eller chilipulver.

    Fräs sedan din curry i lite het olja, några sekunder bara. Såt svalna och blanda med lite majonäs och creme fraiche och smaka av noga så har du en god kall currysås.

  • babbs 1 september 2009

    Nu har jag lagt in receptet på currupulver i min kokbok. Eftersom det håller sig ganska länge så kan man mycket väl dubbla det om det faller i smaken. Jag fick receptet av Vijay som säljer kryddor på torget i Mapusa, Goa. Fick även ett fantastiskt recept på garam masala av honom. Jag gör gärna egna kryddblandningar. Det blir lite mera sting.

  • jimboz 1 september 2009

    Här är ett tips på en riktigt bra sida..På denna sida brukar man finna dom kända restaurangerna och snabbmats kedjornas hemliga recept, bl a Mc Donalds dressing och en himla massa annat :)

    Vissa är gratis och vissa betalar man för !

    Visst ja länken :) http://www.topsecretrecipes.com/

  • zack 1 september 2009

    Skrivet av jimboz den 1 sep 2009

    Här är ett tips på en riktigt bra sida..På denna sida brukar man finna dom kända restaurangerna och snabbmats kedjornas hemliga recept, bl a Mc Donalds dressing och en himla massa annat :)

    Vissa är gratis och vissa betalar man för !


    hej det låter bra, men var hittar jag länken?

  • boz1965 1 september 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 31 aug 2009

    Vet du vad den såsen innehåller för ingredienser?
    Skulle inte tro att de vill tala om det heller!


    Du menar förutom alla E-tillsatser??? :D

  • Okänd 1 september 2009

    Skrivet av boz1965 den 1 sep 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 31 aug 2009

    Vet du vad den såsen innehåller för ingredienser?
    Skulle inte tro att de vill tala om det heller!


    Du menar förutom alla E-tillsatser??? :D


    Yes!
    E-tillsatserna behöver dom ju inte redovisa!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.