Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Festrätten som alltid går hem hos dina barn.

  • Arkenstone 26 juli 2009

    En annan tråd diskuterar vardagsrätter som går hem hos barnen. Tips man aldrig kan få för många av. Men för mig är det framför allt när jag vill laga något festligare som det blir problem och det är så himla tråkigt att behöva (alternativ 1) laga något bredvid som är mera barnanpassat eller (alternativ 2) lyssna på gny och gnäll över allt livsfarligt som ligger i maten.
    Hur gör ni som lyckas?

  • The_mama97mia 26 juli 2009

    Fest - är när vi grillar.... o barnen gillar det mesta som grillas. :)
    Annars är Plankstek i olika varianter ngt som uppskattas, särskilt lax på planka... nu är det ju inget man står o gör till många.
    Mina ungar gillar också KLYFTpotatis - tack o lov, det ses som lite extra festligt.
    Du är vad du äter - klyftig potatis...

    Återkommer med mera om jag kommer på nåt...

  • Okänd 27 juli 2009

    Ta ett fruset fiskblock, lägg det på ett smort ungsfast fat, låt det stå på köksbänken till det är halvtinat.
    Salta och peppra, sätt in i 200° varm ugn i ca 15-20 minuter. Ta ut och täck över med tomatskivor sätt in i ugnen igen. Nu blandar du 2 dl grädde och 1 dl mjölk med en knippa hackad dill och ett par tre matskedar kaviar, tar ut fisken och slår över grädd/kaviarblandningen över fisken och tomaterna. Sätter in i ugnen tills allt blivit varmt. Servera med pressad potatis.
    Det här var våra barns favoritfisk!

  • Arkenstone 27 juli 2009


    Mina ungar gillar också KLYFTpotatis - tack o lov, det ses som lite extra festligt.
    Du är vad du äter - klyftig potatis...

    En av de mina suckar djupt när det står klyftpotatis på bordet och petar pliktskyldigast i sig ett par, tre klyftor. Får han ICA-handlarnas pommesstrips i stället äter han som en häst. :o Vad har gått fel?

    Jan-Gunnar: Fisken lät intressant även om den kanske inte går inom kategorin festmat för mig. Men den ska jag prova så skickar jag dig omdömena sedan. :)

  • 27 juli 2009

    Fläskfilepanna á la Grekland

    detta gjorde jag i helgen, och min 3åriga dotter som annars är väldigt kräsen och petig i maten tyckte detta var jättegott.!(Y)(Y)(Y)

  • Arkenstone 27 juli 2009

    Uj, uj, uj! Det var mycket "giftigt" i den. Men det hjälps inte. Den kommer att stå på bordet inom en snar framtid. Protester eller ej. Den såg hur smarrig ut som helst.
    (Mellansonen står just nu bakom ryggen på mig och skriker: Nej, nej, nej!) :D

  • for-joi 3 augusti 2009

    Min erfarenhet är att barn oftast inte vill ha allt blandat till en enda röra. De vill kunna se varje sak för sig. Bjud på plockmat så kan de välja vad de vill ta. Man kan hitta mycket gott i buffémenyer eller bland tapasrecept. mycket av det kan oftast förbereda i god tid innan festen. Tacos brukar också gå bra, om de får plocka ihop sina egna blandningar. Annars är kyckling ett säkert kort. pröva gärna min basilikakyckling.

  • Helvina 4 augusti 2009

    Det här går ALLTID hem hos barn! Vi har bjudit mååånga på det, och det är aldrig några problem. Att det är Ädelost behöver man inte säga.. :)
    Första gången jag gjorde det här åt mina barn upp allt och sedan slickade de i princip tallrikarna. Efter att de hade ätit upp avslöjade jag att det var "mögelost" i, och då kunde de inte gärna ta tillbaka det.
    :)
    Underbar kycklingfilé med gorgonzolasås

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.