Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finsk kottekaka

  • ingermarianilsson 26 december 2009

    Hej alla matintresserade.
    Finns det någon som har ett recept på finsk kottekaka. Jag hittar inte ett enda på hela Internet.
    Åt denna kaka på Vikingline och den är verkligen JÄTTEGOD.
    Jag behöver receptet på svenska.
    Jag håller tummarna.

    Hälsningar Inger

  • Vetebullen 26 december 2009

    Hej!
    Leta på Käpykakku och översätt sedan på google translate så borde det fixa sig :D

  • sikaal 26 december 2009

    Skrivet av Vetebullen den 26 dec 2009

    Hej!
    Leta på Käpykakku och översätt sedan på google translate så borde det fixa sig :D


    Tyvärr fixade det sig inte för mig:( det blev "rena rappakaljan" med översättningen.
    Jag blev nyfiken, så om det är någon som fixar det så lägg in receptet

  • frucaos 28 januari 2010

    Ingredienser:
    2 äggvitor
    5 ägg
    3,5dl kakaoflorsocker
    150g mandelpulver

    Botten:
    2,5dl socker
    ca 2 dl potatismjöl
    2tsk vaniljsocker
    1tsk bakpulver

    Fukta med 0,5-1dl äppelsaft

    Fyllning:
    3dl äppelsylt
    2dl kinuskigrädde

    Gör glaseringen först av äggvitorna, kakaoflorsocker och mandelpulvret. Blanda dessa, lägg på folie och låt stå i kylen 2-3 timmar.

    Ugnen på 225grader. Olja in bakplåtstpapper på plåten. Vispa äggen och sockret luftigt. Tillsätt potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver. Sila ner blandningen i äggskummet och rör om lätt. Spill degen på plåten och in i ugnen ca 7min.

    Skär ut "kottformade" delar ur den svalnade kakbotten, den som är nederst störst och de följande lite mindre. Fukta varje del bra, tillsätt äppelsylt och vispad kinuskigrädde mellan skivorna enligt eget tycke. Med resterna som blev av kakbotten kan du fylla/forma ut kakan så att den blir kottformad.

    Tillsätt florsocker i glaseringen, kavla den til en skiva på folie och fäll den över kakan. Snygga till kanterna och sätt den i kylen ett par timmar. Sila florsocker på ytan och klipp kottdekoreringen med sax.

    Bad en finsk vän översätta - men är själv osäker på en del av ingredienserna ... Hoppas det hjälper dig! Fick själv lust att prova.

  • sikaal 28 januari 2010

    Skrivet av frucaos den 28 jan 2010

    Ingredienser:
    2 äggvitor
    5 ägg
    3,5dl kakaoflorsocker
    150g mandelpulver

    Botten:
    2,5dl socker
    ca 2 dl potatismjöl
    2tsk vaniljsocker
    1tsk bakpulver

    Fukta med 0,5-1dl äppelsaft

    Fyllning:
    3dl äppelsylt
    2dl kinuskigrädde

    Gör glaseringen först av äggvitorna, kakaoflorsocker och mandelpulvret. Blanda dessa, lägg på folie och låt stå i kylen 2-3 timmar.

    Ugnen på 225grader. Olja in bakplåtstpapper på plåten. Vispa äggen och sockret luftigt. Tillsätt potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver. Sila ner blandningen i äggskummet och rör om lätt. Spill degen på plåten och in i ugnen ca 7min.

    Skär ut "kottformade" delar ur den svalnade kakbotten, den som är nederst störst och de följande lite mindre. Fukta varje del bra, tillsätt äppelsylt och vispad kinuskigrädde mellan skivorna enligt eget tycke. Med resterna som blev av kakbotten kan du fylla/forma ut kakan så att den blir kottformad.

    Tillsätt florsocker i glaseringen, kavla den til en skiva på folie och fäll den över kakan. Snygga till kanterna och sätt den i kylen ett par timmar. Sila florsocker på ytan och klipp kottdekoreringen med sax.

    Bad en finsk vän översätta - men är själv osäker på en del av ingredienserna ... Hoppas det hjälper dig! Fick själv lust att prova.



    Tack för hjälpen!

    kinuski är tydligen kolasås
    mandelpulver gissar jag är finmalen mandel, men vet ej

    Jag skall fråga någon finsktalade när jag träffar dom.

  • ingermarianilsson 29 januari 2010

    Tack så jättemycket för hjälpen. Hade gett upp. Men det verkar väldigt avancerat att få till. Hälsningar Inger

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.