Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gräddstuvad pyttipanna

  • FrokenLindgren 8 mars 2008

    Jag har precis ätit Gräddstuvad pyttipanna från Findus. Mer "grädde" än pyttipanna enligt mig eller som sambon uttryckte det när jag stekt klart "Vad är det där för röra?".

    Snälla ni, ge mig era recept på hemlagad gräddstuvad pyttipanna?

  • enAnnan 8 mars 2008

    Hos mig är pytt restmat

    Ibland blir det på ris o ibland på potatis.
    Blanda upp med lök i grova bitar, röd paprika och så köttrester då (korv, köttbullar, stek, hamburgare, kyckling osv.
    Ev lite bacon.

    Men jag vill ha min pytt med rå äggula i skal, eller stekt ägg o rödbetor
    eller en senapsfraiche. Inte gräddstuvad :)

    Men jag skulle helt enkelt steka potatis o lök först, lägga på tallrik o hålla varmt.
    Fräsa på köttrester o paprika,
    blanda allt
    o slå på en tetra av valfri grädde, eller så mycket det nu behövs.
    Lite timjan o lite soja
    och puttra någon minut

    Och vill man vara "lat" ;)
    kan man ju köpa färdig pytt med gräddstuva som ovan själv...

    Hoppas du får svar från någon som brukar göra detta.

  • bernit 8 mars 2008

    Jag tror det finns en beskriven rätt som heter 'gräddstuvad pytt i panna' och som härleds till Skåne.
    Det liknar den restmat jag gör efter en klassisk söndagsstek med gräddsås där den överblivna steken och potatisen tillsammans med lite hackad lök blir till en pytt och där den överblivna såsen också åker i och får puttra med lite - rådbetor till och det är helt OK mat

    /BÅ :p

  • tulipan 8 mars 2008

    Här steker vi bara upp potatis, korv och lök och en massa grillkrydda. Barnen älskar det och det är kanonbra när man har mycket kokt potatis över :-)

  • Okänd 8 mars 2008

    Här steker vi också bara pytten som den är.Gillar inte att blanda i grädde eller nåt.

  • farmoringer 8 mars 2008

    Jag steker också pytt som den är. Men barnen på jobbet tycker inte om det utan vill ha gräddstuvad pytt hellre. men de är ju små 1 -5 år så kanske det är förståeligt..

  • The_mama97mia 8 mars 2008

    Min dotter vill gärna ha gräddstuvad pytt. Det är väl ngt dom fått i skolan... Jag är rätt lat ibland o det är guld att ha en påse frusen pytt hemma, steker den o sen häller jag bara på lite grädde o låter koka in men ändå så att det är krämigt. Lina har accepterat detta hittills, har inget recept utan kör på känn eller på en höft...

  • Fiona 8 mars 2008

    Brukar göra det på krögarpytt som jag steker och sedan hälla på grädden själv.. Då styr man själv hur "gräddigt" det ska bli.
    Annars är jag van att pytt är restmat som så många andra säger... Dock aldrig lyckats få rester av den sortens mat som ger pytt sedan jag blev sambo (L)

  • tilda 10 mars 2008

    Jag gräddstuvar sällan min pytt, utan jag tar överbliven brunsås istället. Mycket godare.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.