Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grekiskt ris

  • rosatalo 2 mars 2013

    Vet någon hur de gör sitt ris på " Grekiska kolgrillsbaren". Det har en speciell god smak och jag kan inte lista ut hur det görs. Kanske någon har jobbat där och vill dela med sig.

    {eat}

  • rosatalo 14 april 2013

    Hallåååå, ropar jag ut i rymden!

    Finns det verkligen ingen som vet hur riset tillagas? Jag tror inte det är stekt, men kan ju aldrig veta, skulle bara gärna kunna laga det på samma vis hemma.

  • LenaBE1 14 april 2013

    Tyvärr känner jag inte till restaurangen, jag bor antagligen alldeles för långt ifrån, men varför inte fråga dom nästa gång du äter där, dom blir säkert glada över att du gillar deras ris. :)

  • rosatalo 14 april 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 14 apr 2013

    Tyvärr känner jag inte till restaurangen, jag bor antagligen alldeles för långt ifrån, men varför inte fråga dom nästa gång du äter där, dom blir säkert glada över att du gillar deras ris. :)


    Jag tänkte att de kanske blir sura om jag vill veta hur det görs eftersom de hellre vill att jag äter där.

    {moneymouth}

  • LenaBE1 14 april 2013

    Ja naturligtvis finns den risken, men det kan även vara så att dom blir glada över ditt visade intresse också. Du kan ju börja med att "smöra" dom lite och tala om att du älskar deras ris och att du därför undrar hur dom gör för att få det så gott. :p (ett litet tips bara på hur du kan göra) ;)

  • rosatalo 15 april 2013

    Det kan jag ju försöka, eller så tar jag till ett fegare knep som är ganska användbart. Jag tigger och ber maken att göra det åt mig. Han har fått rycka in och göra massa obehagligheter åt mig, plocka stolar från en skräpcontainer tex, medans jag fegt försökt se ut som jag inte ens känner honom.

    (A)

  • MatAnders 15 april 2013

    Vilken färg har det? Ibland kokas ris med lite vitlök,gurkmeja och i Indien har man även kummin i som ger en riktigt god smak.

  • rosatalo 15 april 2013

    Skrivet av MatAnders den 15 apr 2013

    Vilken färg har det? Ibland kokas ris med lite vitlök,gurkmeja och i Indien har man även kummin i som ger en riktigt god smak.


    Lite svagt gulaktigt och aning klibbigt, som om det vore lite smör i.

  • MatAnders 15 april 2013

    Ok då misstänker jag att dom har i lite gurkmeja och antingen smör eller kanske olivolja i, testa dig fram :)

    Skrivet av rosatalo den 15 apr 2013

    Skrivet av MatAnders den 15 apr 2013

    Vilken färg har det? Ibland kokas ris med lite vitlök,gurkmeja och i Indien har man även kummin i som ger en riktigt god smak.


    Lite svagt gulaktigt och aning klibbigt, som om det vore lite smör i.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.