Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hårda extra kryddiga pepparkakor?

  • Amika 10 februari 2013

    Det kom in en kvinna på mitt jobb som bjöd på pepparkakor som hon bakat själv.
    Det var ingen vanlig pepparkaka, de var mycket hårdare än vanliga och kryddigare.
    Hon sa att man gjorde en deg, rullade kulor och sedan gräddade man dem i en hel timme...
    Jag hittar bara pepparkakor här som man gräddar i några minuter, även de man rullar bollar av.
    Finns det någon som känner igen det här receptet? Skulle så gärna vilja ha det, för de var OTROLIGT goda! :)

    Mvh
    Jonna

  • Forsen 10 februari 2013

    Hej, nedanstående recept är kopierat från NorrbottensKurirens sida strax före jul, jag hann aldrig prova receptet själv men det verkar passa din beskrivning ganska bra. Har inte lagt in det härpå matklubben än utan bara sparat i min dator. Vill helst testbaka innan jag lägger in recept "för gott" här. Om du provar receptet så meddela gärna hur det blev {eat} Hälsn.Anna
    Så här står det ialla fall..........
    Pepparkakor från Råneå. Kanske receptet till starkpepparkakorna, vem vet?
    200 gr rumsvarmt smör
    5 dl strösocker
    1½ dl mörk sirap
    2 dl vispgrädde
    finrivet skal av 1 citron
    ½ dl pressad citron
    10 dl vetemjöl
    1½ msk bikarbonat
    2 msk ingefära
    1 tsk kardemumma

    Rör smör o socker vitt o pösigt, blanda i resten.
    Låt degen vila i kylskåp i några timmar. Rulla till kulor och grädda i 125 grader i 30 - 35 minuter.

  • Amika 10 februari 2013

    Åh, tack så jättemycket! :) Det verkar vara något liknande i alla fall! :)
    Jag ska testa dem vid tillfälle och berätta för dig hur de var! :) Och om du lagt in receptet då, så kommer jag betygsätta det förstås. :)

    Tack igen!

    Mvh
    Jonna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.