Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HJÄLP! Rosa chokladbollar????

  • TessiTuss 3 mars 2009

    Jag har sett i rosa chokladbollar i amerikansk film och i tv-serier och jag tycker dom ser ofantligt goda ut.... Jag vet dock inte namnet på dom och har heller inget recept. Finns det någon som vet vad jag menar eller vet hur man får tag i receptet????????

  • maggan2008 3 mars 2009

    Det här kanske kan vara något? Hittade receptet på nätet. Räcker till 20 bollar. :'(

    Rosa chokladtryffel med jordgubb & kokos

    1, 5 dl ekologisk vispgrädde
    300 g vit choklad, fairtrade
    8 frysta, tinade jordgubbar, finhackade
    4 msk riven kokos
    150 g mörk choklad 72% kakaohalt, fairtrade
    ev några droppar röd hushållsfärg
    Värm upp grädden försiktigt i en kastrull. Bryt ner den vita chokladen, ta kastrullen från plattan och rör med en gaffel tills chokladen smält. Rör ner riven kokos och finhackade jordgubbar och tillsätt ev därefter hushållsfärg droppvis till önskad rosa färg. Ställ kastrullen i kylen i ett par timmar eller tills smeten blivit tillräckligt fast för att kunna rullas till bollar. Ta ut och forma snabbt små bollar av smeten och lägg på tallrik i frysen. (Om rullningen tar tid kan smeten behöva ställas i kylen igen, ytterligare en stund för att bli fast). Smält under tiden den mörka chokladen över vattenbad. Ta ut bollarna från frysen och doppa dem snabbt i den smälta chokladen med en gaffel. Bollarna kan alternativt rullas i kokos/strössel/hackade nötter/kakao etc. Om du doppar dem i mörk choklad kan även dessa strös med valfritt strössel/hackade nötter/ pudrad kakao/riven kokos. Lägg upp på tallrik eller i små formar. Ställ kallt till servering.

  • TessiTuss 3 mars 2009

    (Y) Tackar!
    Ska prova detta men söker vidare då dom jag är ute efter är chokladiga på insidan och rosa på utsidan...
    Men är tacksam för ditt svar.
    Mvh.

  • TessiTuss 3 mars 2009

    (Y) Tackar!
    Ska prova detta men söker vidare då dom jag är ute efter är chokladiga på insidan och rosa på utsidan...
    Men är tacksam för ditt svar.
    Mvh.

  • miia1 19 mars 2009

    Hej!
    Har gjort färgade chokladbollar för att de ska se lite kul ut. Jag har gjort mina chokladbollar efter ett vanligt recept och rullat dem. Där efter har jag smält vitchoklad som jag har färgat med karamellfärg. Sedan har jag rullat bollarna i den smälta och färgade chokladen.
    Det blir jättegod smak på dessa bollar och de ser lite annorlunda ut som t ex rosa om man använt röd karamellfärg.

  • JennyV 19 mars 2009

    "Knasbollar"
    Annars kanske detta funkar?

  • TessiTuss 24 april 2009

    Tack för dom svar jag fått på frågan om rosa chokladbollar... Har inte varit in på länge så jag har inte sett dom förrän nu.
    MVH(Y)

  • Andersjons 24 april 2009

    Jag har vid flera tillfällen gjort färgade bollar, nu är det inte chokladbollar men nypon och blåbärsbollar! istället för kakao-pulver tar jag nypon-och blåbärssopps pulver. Fungerar jättebra!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.