Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Sockerfri glögg???

  • Gillsan 16 december 2009

    Finns där någon som har recept på sockerfri glögg eller vet var man kan köpa det?:'(
    hoppas verkligen att någon i vårt avlånga land kan ge mig den infon:) Förgyll min Jul(Y)
    Jag önskar er en riktigt God Jul och Gott Nytt År!(L)

  • jimboz 16 december 2009

    jag hittade detta
    http://www.expressen.se/mat/recept/julmat/1.498320/sockerfri-glogg

  • idea_ 17 december 2009

    Tindra kom ut med en sockerfri glögg i år, sötad med aspartam dock, om det är ett problem.

    Om du gör egna saker med sötningsmedel skulle jag vilja tipsa om stevia, en växt som i sverige kallas för sötflockel och finns som krukväxt. Åtskilliga gånger sötare än socker men har en glukossänkande effekt på kroppen i stället för att höja glukoshalten i blodet. Man kan hitta ställen på nätet som säljer växten som konsentrat, antingen flytande eller som vitt pulver om man söker på stevia.

    God jul och gott nytt år på dig själv.

  • boz1965 17 december 2009

    Skrivet av idea_ den 17 dec 2009

    ...Om du gör egna saker med sötningsmedel skulle jag vilja tipsa om stevia..,


    Synd bara att det kostar skjortan.

  • idea_ 17 december 2009

    Skrivet av boz1965 den 17 dec 2009

    Skrivet av idea_ den 17 dec 2009

    ...Om du gör egna saker med sötningsmedel skulle jag vilja tipsa om stevia..,


    Synd bara att det kostar skjortan.


    Håller med, men man kan som sagt odla sin egen om man sötar i mindre mängder, ett blad sötflockel i te eller kaffe till exempel, men jo, när man bakar kan det bli dyrt.

  • smeand 17 december 2009

    Tindra fanns förra året också. Jag köpte inte den sockerfria då, utan den ekologiska(Y) Det tyckte jag lät hälsosamast. Annars är det ju bra att göra sin egen. För då kan man ju själv bestämma hur mycket/lite socker man vill ha i. Då kan du nog unna dig lite glögg utan att få i dig dåligt sötningsmedel(L) (om du inte har diabetes förstås)

  • boz1965 17 december 2009

    Jag var på "Systemet" idag och såg att de hade Tindra utan tillsatt socker.

  • 123Linnea 17 december 2009

    Har köpt sockerfri tindra på ica. Eftersom jag inte har lust att göra egen och maken är diabetiker. Den är OK.

  • Gillsan 19 december 2009

    (Y)Tack så mycket för tipsen. Det är guld värt för mig och min diabetes,
    Jag önskar er en riktigt God Jul!(L)

  • Zinara 19 december 2009

    Det går lätt att göra egen glögg också. Köp alkoholfritt eller vanligt vin. Inte med för mycket fruktsmak bara. Häll vinet i en kastrull. Lägg i 2-3 kanel stänger och lite kryddpeppar. Vill du ha lite annurlunda smak kan man även göra med hasselnötter och/eller apelsin. (Går även att krydda med annat bara fantasin sätter gränserna) Värm upp och låt sjuda ca 10 minuter. Sila av och servera :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.