Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kajmak / karmak

  • Schnitt 4 oktober 2009

    Söker recept på denna underbara vita sås jag fått till Cevapici i Malmö.
    Lite osäker på om det är kaj- eller karmak såsen heter, men skulle vara oerhört tacksam om någon vet var man kan få tag på den eller hur man lagar till den =)

    Mvh. Lina

  • boz1965 4 oktober 2009

    Skrivet av Schnitt den 4 okt 2009

    Söker recept på denna underbara vita sås jag fått till Cevapici i Malmö.
    Lite osäker på om det är kaj- eller karmak såsen heter, men skulle vara oerhört tacksam om någon vet var man kan få tag på den eller hur man lagar till den =)

    Mvh. Lina


    Kaymak är egentligen ingen sås utan mer en kokt mejeriprodukt. Kolla receptet här: http://www.grouprecipes.com/19009/macedonian-kajmak.html

    Jag har själv inte smakat den, men kan tänka mig att det skulle smaka mumma om man hade i lite kryddörter eller liknande.

  • Schnitt 6 oktober 2009

    Jag tackar.
    Vilket projekt att koka kaymak :D Tror jag ska försöka hitta det färdiglagat ^^

  • bernit 6 oktober 2009

    Skrivet av Schnitt den 6 okt 2009

    Jag tackar.
    Vilket projekt att koka kaymak :D Tror jag ska försöka hitta det färdiglagat ^^


    Varför färdiglagat ???:p

  • Schnitt 11 oktober 2009

    haha ja varför köpa färdiglagat när man kan ta en hel dag ledigt för att koka upp mjölk o grädde i åtskilliga timmar!

  • bernit 11 oktober 2009

    Skrivet av Schnitt den 11 okt 2009

    haha ja varför köpa färdiglagat när man kan ta en hel dag ledigt för att koka upp mjölk o grädde i åtskilliga timmar!

    Tänkte inte på det !!! och dessutom får man ju med alla E-nummer utan extra kostnad, det är ju bra !! :p

  • gimmiahug 11 oktober 2009

    Det finns en fuskversion av Kajmak som en kroatisk vän lärt mej; man blandar färskost med smör helt enkelt - hälften smör mot färskost, och så saltar man efter smak. Det är definitivt inte äkta vara, men smakar gott och känns som ett helt acceptabelt substitut! Och jag inser att det inte låter något vidare, men lovar att det är gott!

    Får man fråga var du köper dina cevapcici? Är helt tokig i dessa små vidunder och alltid på jakt efter "den perfekta" - och råkar bo i Malmö så är väldigt nyfiken!

  • mimmia76 5 januari 2010

    Lidl har de godaste av cevapcici, stek dem utan fett i panna .. så är du mmmmm...(Y)

  • mimmia76 5 januari 2010

    Lidl har de godaste av cevapcici, stek dem utan fett i panna .. så är de mmmmm...(Y)

  • saaandris 15 augusti 2010

    Skrivet av Schnitt den 4 okt 2009

    Söker recept på denna underbara vita sås jag fått till Cevapici i Malmö.
    Lite osäker på om det är kaj- eller karmak såsen heter, men skulle vara oerhört tacksam om någon vet var man kan få tag på den eller hur man lagar till den =)

    Mvh. Lina



    Detta är väldigt gott och provade det första gången i Kroatien för 2 år sedan. Väldigt gott! Undrar också vad Kajmak är för något, är det någon slags yoghurtsås man kan ha till?

    Mvh,
    Sandra

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.