Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kakor för diabetiker utan sötningsmedel

  • star759 6 januari 2010

    Jag skulle behöva tips om va man kan baka till en diabetiker som vägrar att köpa hem sötnignsmedel o själv är jag baktokig så jag får lite ångerst varje gång jag bakar ngt med socker....:'(

  • Mistys 6 januari 2010

    Är fruktsocker ok?. Vissa diabetiker äter det och vissa inte beroende på vilken sorts diabetes dom har. Om det är Ok så kan du ta vilket recept som helst och byta ut sockret mot fruktsocker. Har jag gjort med samma resultat.(Y)

  • star759 12 januari 2010

    tack så mkt för tipset men han vägrar att köpa hem ngt speciallsocker överhuvudtaget :'(

  • asasto 12 januari 2010

    Ifall det går bra med lite honung i så har jag detta recept

    Nötkakor (18st)

    25g smör
    2-3msk honung
    1dl finrivna morötter
    1dl hackade hasselnötter
    ev. skalet av 1 apelsin
    1dl grahamsmjöl

    Garnering 18 hela hasselnötter

    Rör smör och honung poröst, tillsätt resten (utom de hela nötterna).

    Forma smeten till kulor och lägg på smord plåt och tryck ner en nöt i varje. Grädda ca 12-15min i 175C




    (Om det går bra för diabetiker att söta med frukt, strödadlar och liknande kanske jag har fler såna recept?)

  • Mistys 12 januari 2010

    Ursäkta att jag frågar men vad då vägrar köpa hem specialsocker. Skulle jag ha det kravet skulle jag baka åt mig själv och skita i honom :@ Antingen får man väl gå halva vägen var eller så får han vara utan. Take it or leave it ! Och vad då han vägrar köpa hem, köp hem åt dig själv då :p Annars är det ju vanligt socker eller inget som gäller.

  • familjenlundin 12 januari 2010

    Skrivet av star759 den 12 jan 2010

    tack så mkt för tipset men han vägrar att köpa hem ngt speciallsocker överhuvudtaget :'(


    Då skulle ju inte jag baka något till honom heller om jag var du :o

  • boz1965 12 januari 2010

    Jag är också diabetiker (typ 2). Man FÅR slarva ibland och äta en kaka eller två med socker i om man inte har så svår diabetes att man måste medicinera. Man ska bara inte göra det till en vana.

  • familjenlundin 12 januari 2010

    Jag och min man har också typ 2 diabetes (jag går på tabletter + insulinspruta & min man på enbart tabletter). INGEN annan än vi själva har ansvar för våran diabetes och för vad vi stoppar i munnen, vägrar din vän att köpa hem sötningsmedel osv så baka som vanligt, sen är det upp till honom om han vill äta eller inte, det är han som har ansvar för sin diabetes...inte du!

    /Marina

  • Mistys 13 januari 2010

    Skrivet av familjenlundin den 12 jan 2010

    Jag och min man har också typ 2 diabetes (jag går på tabletter + insulinspruta & min man på enbart tabletter). INGEN annan än vi själva har ansvar för våran diabetes och för vad vi stoppar i munnen, vägrar din vän att köpa hem sötningsmedel osv så baka som vanligt, sen är det upp till honom om han vill äta eller inte, det är han som har ansvar för sin diabetes...inte du!

    /Marina


    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)

  • tilda95 29 januari 2010

    Hej,
    En diabetiker kan äta lite socker i vilken form som helst faktiskt. Det är hela tiden fråga om hur ofta och hur mycket. Om du får ett bra resultat i baket när du använder fruktsocker kan du använda det. Om du däremot tycker att bullarna och dylikt blir sådär, inget vidare, ska du absolut börja baka med vanligt socker igen.

    Vi kan med enkelhet dra ner lite på sockermängden i alla recept utan att inkräkta på smaken. Det kan kanske ta lite tid att nå fram till vad som är en brytningspunkt där alla blir nöjda. Du tycker brödet smakar bra och det innehåller lagom mycket socker (eller lagom lite kanske jag ska säga) som du kan hantera utan problem.

    //
    kopiera ut detta från en sida jag själv hittade på internet
    hoppas den hjälper :):)

  • 123Linnea 29 januari 2010

    Man kan baka gott utan socker - t ex kex och skorpor. Den som vill kan sedan söte med marmelad ovanpå - då funkar det fikat för både diabetiker och andra!

  • mep 29 januari 2010

    Baka Petit-choux. Kan förvaras i frysen. Lätta att tina och sen fyll dem med osockrade hallon och vispgrädde.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.