Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kakor med sprit i

  • Gutis 21 oktober 2013

    Min mormor bakade alltid kavlade stjärnor till jul och i degen var det sprit som jäsmedel. Har letat överallt men inte hittat något recept på kavlade kakor med just sprit i.
    Någon som kan hjälpa mig

  • annapatrik 21 oktober 2013

    Hej !

    Har gjort en snabbkoll i de böcker jag hade uppe. Hittade konjakskransar där det bara är sprit som används, har dock ett svagt minne av att det ska finnas i någon bok som är i källaren.
    Ska leta i helgen, kommer du ihåg något mer om kakorna som kan vara bra att veta när jag letar?
    Det finns en del recept där man låter sockerbitar smälta ner i lite sprit men då är det lite hjorthornsalt eller bikarbonat med också.

  • Veranne 22 oktober 2013

    Vill minnas att jag sett ett recept på kavlade småkakor med rejält med brännvin i. Tror det finns i en gammal upplaga av Sju sorters kakor som tyvärr ligger i sommarstugan så jag kan inte kolla upp det just nu.

  • Gutis 27 oktober 2013

    Kakorna mormor gjorde var i form av stjärnor som penslades med ägg o sen använde hon karamellströssel över.

  • annapatrik 27 oktober 2013

    Hej igen !

    Så här långt har jag två förslag:

    Konjakskransar
    5 dl vetemjöl
    200 gr smör
    1 dl socker
    2 msk konjak

    Hacka samman mjöl, mattfett och socker, tillsätt konjak. Arbeta ihop till en del och låt vila kallt en stund.
    Rulla ut smala längder, sno dom två och två och skär i bitar som du sen formar till kransar, grädda mitt i ugnen 200 grader i cirka 10 minuter (receptet från sju sorters kakor).

    Julstjärnor
    4 dl vetemjöl
    200 gr smör
    1/2 tsk brännvin
    5 msk vatten

    Blanda ihop till en deg, kavla ut tunt. Skär ut fyrkanter med sporre, cirka 7 cm per sida. Skär in mot mitten från varje hörn. Om man vill en 1/2 tsk fast sylt i mitten. Vik upp varannan flik och tryck till så det blir en stjärna. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Ställ plåten kallt en halvtimme, grädda mitt i ugnen cirka 8 min, 225 grader (det här receptet har jag försökt omvandla till moderna mått från en uråldrig kokbok i källaren).

    Kan något av det här stämma med vad du efterlyste?

  • Gutis 27 oktober 2013

    Tackar så mycket :). Ska provbaka båda recepten o se hur det blir.

  • annapatrik 27 oktober 2013

    Jag håller tummarna att det blir som du minns.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.