Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kall buffé till bröllop

  • bullis 12 april 2008

    Hej
    Jg är i desperat behov av hjälp. Håller för närvarande på att planera inför vårt bröllop som ska äga rum nu i augusti. Vi har bestämt att vi ska ha buffé på bröllopet och att vi ska ordna med maten själva med hjälp från nära och kära. Vi vill ha en kall buffé då detta blir lättast att ordna med.
    Jag skulle behöva lite förslag på precept som kan passa. Vi kommer att vara 65 personer på bröllopet.
    Tack på förhand! (L)

  • zudette 12 april 2008

    Kul! - Är i samma läge som du - bröllop i augusti och ska ha nån slags buffé att bjussa på - tar gärna del av tips och förslag här oxå.... :D

  • MatAnders 12 april 2008

    Kallrökta lax skivor med pepparots visp e bra gott och ofta uppskattat, sedan lite goda snittar med pate och en liten (vet inte vad dom små avlånga gurkorna heter) på är heller inte dumt. Sen har jag 2 goda Thai recept på knaprig thai kyckling och kyckling kever på Thai vis som är suveränt gott. Lycka till du kommer säkert få massa tips på den här tråden.
    /(Y)Anders

  • Mimmiumea 12 april 2008

    Man kan ha pajer av olika slag, grekisk sallad, tjälknöl, fransk potatissallad, inkokt lax, Bulgursallad med kyckling, gärna mycket med gröna inslag, färsk frukt, ost och kex.

    Hoppas att det gett er lite tips.

  • Gnagett 12 april 2008

    Jag hade Senapsmarinerad fläskfilé med pepparrot på min sons student och den blev väldigt omtyckt. Finns i min kokbok. Lätt att göra färdig i förväg även större mängder. Till det hade jag en pastasallad. Sedan hade jag också bl.a varmrökt lax med romsås.
    Sök på Buffé så hittar du många goda recept. Kycklingfilé finns det många recept av.

  • matvraket 12 april 2008

    Jag har en pastasallad med kräm bland mina recept som är väldigt uppskattad. Alltid värt att kika närmare på. Lycka till!

  • matvraket 12 april 2008

    Skrivet av matvraket den 12 apr 2008

    Jag har en pastasallad med kräm bland mina recept som är väldigt uppskattad. Alltid värt att kika närmare på. Lycka till!


    Pastasallad med kräm hoppas detta funkar!

  • Partymajsan 12 april 2008

    Grattis på Er i förskott...en oförglömlig dag!! Även matmässigt!!
    Ett kanonrecept är marinerad fläskfilé, som finns på min sida. Kan göras i förväg och passar perfekt på en buffé. Har själv haft den tillsammans med t.ex pastasallad eller potatissallad. Även kalla pajer och kycklingspett. Kom på några andra bra rätter, kall västkustrulle och foccaciabullar, som jag hade. Lägger in recepten snarast... Håll utkik och Lycka till

  • Teareyes 12 april 2008

    Här kommer ett par av sakerna jag har fått på studenter och bröllop, o det smakade riktigt bra!
    Marinerad kassler
    Marinerad kycklingfilé
    Pastasallad
    Lycka till med den stora dagen!

  • Teareyes 12 april 2008

    Även som någon annan sa, Bulgursallad, det är ju riktigt gott oxå! Och även krämig pastasallad. Ja, det är inte mycket jag ratar.....(Y)

  • 13 april 2008

    Vad roligt med så många idér och tips. Tack så hemskt mycket.
    kram till er!

  • pia61 13 april 2008

    Jag var på en student fest för något år sen, där dom bjöd på laxbuffé.
    Där var kokt lax, gravad, lax, rökt lax, laxpaté, laxpaj etc. Väldigt gott ocj lite annorlunda. Tilld et serverade dom både kokt potatis med kall sås, potatissallad och pastasallad samt grönsallad och bröd och ostar.

  • The_mama97mia 13 april 2008

    Något jag ofta gjort till större bufféer är minipajer, antingen med vanlig pajdeg eller på latmajas vis med färdig smördeg. Klä aluminiumformar med deg, förgrädda inte.
    Äggstanning enligt proportioner 3 ägg, 2 dl mjölk, 2 dl keso, riven ost ca 2 dl. Salt o peppar
    Som fyllning eller smaksättning - antingen grönmögelost variant, en med bacon o körsbärstomat, du kan också ha typ västerbottensost - gott.

    Dessa minipajer är bra - du kan förbereda innan, det brukar passa de flesta o passar till allt på en buffé. Sen ser det trevligt ut med.

  • The_mama97mia 13 april 2008

    Kom på en grej, jag skrev i en annan tråd här ? När jag gifte mig sist hade vi bröllopet hemma i trädgården, vi gjorde Asado. TIll detta hade jag (själv) gjort en lång räcka med olika sallader o plock o tillbehör till det.
    Minipajerna var nog med på ett hörn där med.
    Det som är roligt med en kall buffé är att det är många olika saker att välja på. Jag tänker den bästa salladsbuffén du sett.... Kalla röror - tzatziki är ju en given hit.
    Salsa av olika slag. Tomat, melon, chili...

    Du kommer hitta så mkt recept så du kommer få svårt att välja.
    Ett tips bara. När man sen ställer fram alla goda saker o röror är det trevligt med en liten "skylt" som säger vad det är. Den ena gräddfilssåsen är den andra lik...

    Om jag skulle göra en kall buffé idag skulle jag fortfarande ha minipajer, men jag skulle satsa på mkt "munsbitsmat". Sked med krabbröra, endiveblad med färskost, små kanapéer, eller bruschetta aktiga grejer. Blir ju lättare att räkna då med. Fast oj, 65 skedar o många varianter... hmmm...

    Gud vad jag blir sugen på att ha fest! Inte att gifta mig dock, been there, done that. Men lycka till o Grattis!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.