Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalvinnanlår

  • agnesantonia 21 december 2007

    Hej alla matälskare! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett recept på kalvinnanlår som jag tänkte göra som rullad men vet ej hur vilken fyllning är bra hur ska jag steka etc. Jag har köpt ett kilo kalvinnanlår som en stor platt köttbit. Tacksam för all hjälp!

  • Lilljeppe 21 december 2007

    Detta kanske passar

    Ingredienser 4 portioner:

    80 g gul lök, finhackad som bryns
    8 (à 20-25 g) äppelklyftor som bryns
    8 (à 80 g) skivor av kalvinnanlår
    smör
    1/3 kalvfond
    2/3 vatten
    Sås
    3 dl av köttskyn
    4 dl vispgrädde
    2 msk svartvinbärsgelé
    1 tsk soja
    4-5 msk majsenaredning för brun sås
    1-2 msk calvados.

    Tillbehör:
    inlagd gurka
    rårörda lingon
    pressad potatis

    Fördela lök och äpplen över köttskivorna. Rulla ihop och fäst rulladerna med tandpetare. Bryn köttet runtom i cirka 2 minuter.
    Bräsera rulladerna i kalvfond och vatten i cirka 15 minuter. Ta upp rulladerna. Koka upp skyn, grädden, gelén och sojan. Red av med majsenan som vispas ner direkt i såsen. Smaka av med calvados. Låt koka ett par minuter. Lägg i rulladerna och värm dem försiktigt

  • evaldo 22 december 2007

    Eller denna kan passa.
    Kalvinnanlår med rotsakspuré och dillsky

    6 portioner
    1 kg gödkalvinnanlår
    2 hg potatis
    2 hg morot
    2 hg palsternacka
    2 hg persiljerot
    2 dl mjölk
    3 dl grädde
    7 dl kalvfond
    2 dl rödvin
    1 msk dillfrön
    1 knippe dill
    3 msk råsocker
    50 g smör

    Gör så här
    Skär bort hinnor och eventuella senor på kalven, salta o peppra köttet väl runtom.
    Bryn köttet i stekpanna runtom. Baka sedan köttet i 90-100g rader tills innertemperaturen är 59 grader (använd digital stektermometer), det tar ca 60-80 min.
    Skala under tiden potatis och rotfrukter, dela i grova bitar och koka i lättsaltat vatten i 30-40 min. Blanda kalvfond, rödvin, dillfrön, sockret och dillstjälkarna i en kastrull och koka ner tills halva mängden återstår.
    Pressa rotsakerna i en potatispress. Koka upp grädde och mjölk häll över rotsakerna och vispa slät. Smaka av med salt och peppar.
    Skiva köttet tunt mot fibrerna. Montera ner smör i skyn innan servering, garnera med riven dill.

  • agnesantonia 2 januari 2008

    Hej! Lilljeppe! Jag är jätteglad för ditt recept som jag tillagade nyårsafton och det gjorde stor succé. De två ändringar jag gjorde var att 1.ersatte gullök med purjolök som blev jätte fin fyllning med äpplen i rulladerna och 2.ersätta vispgrädde med matlagningsgrädde från gogreen och då blev det lite mer majsena till redning. Det blev en fantastisk god sås som alla kunde njuta av jag är nämligen mjölkallergiker. Tack för ditt inlägg!!!!!!!
    :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.