Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

knaprigt tunnbröd

  • Penne 19 december 2009

    Jag är på jakt efter ett riktigt hårt och knaprigt tunnbröd. Köpte en låda "gene tunnbröd" idag och blev besviken då det varken var hårt eller mjukt, var som gammalt knäckebröd som stått i ett fuktigt skåp typ.

    Vilket tunnbröd är knaprigt? Vill inte behöva gå igenom alla sorter i affären innan jag hittar rätt :)

  • idea_ 19 december 2009

    Fazers brukar vara knaprigt, polarknäcke med... Gene är ganska kända för att vara sega på gränsen till mjuka... När man bor här uppe i norr fins det många lokala varianter att välja på, men de två sorter jag nämnde först borde finnas nere hos dig med...

  • a-lie 19 december 2009

    Hej!
    Jag hade samma "problem" som du tills jag hittade följande recept på hårt knäckebröd:

    400 gr grovt rågmjöl
    400 gr grovt dinkelmjöl
    25 gr jäst
    5 dl mjölk

    Lös jästen i den ljummiga mjölken och rör i hälften av de båda mjölsorterna. Låt jäsa 1 timme.
    Häll i resten av mjölet och knåda ut till en deg. Dela degen i 24 jämnstora bitar och kavla ut varje bit till en rund och tunn kaka, ta ut ett hål i mitten:. Strö rågmjöl direkt på plåten och grädda knäckebröden ca 6-10 minuter i 250 grader. De är klara när de börjar bli mörka i kanterna. (Jag brukar göra hälften av satsen - annars blir det ett evigt kavlande. Lycka till och God Jul! A-lie

  • Penne 19 december 2009

    Tack för hjälpen, jag ska pröva de där sorterna. Och om jag känner mig riktigt ambitiös nån gång kanske jag bakar eget! :)

  • Inger45 19 december 2009

    Mjälloms Korntunnbröd är bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.