Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köpa färdig buffé för 4500 kr eller göra själv?

  • Kathy 3 september 2009

    Öppet hus-kalas för ca 50 personer.
    Ett bufféfat med rökad kalkon eller rostbiff med grönsaker och frukter snyggt upplagt kostar ca 90 kr/pers = 4500 kr

    Låter hiskiligt dyrt! Visst är det behändigt, men man kan ju säkert själv lägga upp det snyggt!

    Min fråga är egentligen hur mycket kalkonkött eller rostbiffkött ska man köpa till ca 50 personer (har tänkt att köpa det skivat iallafall)

  • Annafbg 3 september 2009

    Här är en lista med portionsstorlekar av det mesta:p
    Hoppas att den kan hjälpa dig!

    http://www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m383999.html

  • Kathy 3 september 2009

    Tack det var ju en bra lista!

  • alias2 3 september 2009

    Jag skulle ta 100g/pers av var kött, om du tänkt ha 2 sorters kött (200g/pers)

  • Kathy 3 september 2009

    Hm, stämmer inte den listan då?
    I den står det 100 g/pers och
    50-75 g/pers om det är buffé

    Det är tänkt att bara vara rökt kalkonbröst, potatissallad, grönsallad och garnityret på uppläggningsfatet, rosenbröd och ostbricka.
    Det är ett 90 års kalas. (därav den kanske tråkiga sammansättningen, men det är önskemålet, så då får det vara det!)

  • Annafbg 3 september 2009

    Längst ner på listan står det angivet att den totala mängden mat på en buffé bör vara 450-550 g. per person plus bröd, smör och ost. Vill inte födelsedagsfiraren ha fler rätter på sin buffé får man ju öka på dem som finns.:D
    Hoppas att det blir ett härligt kalas!

  • Kathy 3 september 2009

    Ursäkta, jag såg inte den sista raden på listan!
    Tack för att du påpekade.

  • Kathy 4 september 2009

    Kanske jag ska föreslå lite mer på buffén för blivande 90-åringen.
    Vad ska jag föreslå?
    En sorts kött till er något annat? Enda kravet är att det är enkelt, inte för mycket jobb!

  • Mellanbellan 4 september 2009

    Detta serverade jag för 25 personer. Någonting tog säkert slut men i övrigt hade vi rester kvar till nästa dag. Det var inte jobbigt, jag handlade allt och gjorde rörorna samt stekte köttet dagen innan, så på själva dagen behövde jag bara skära upp det som behövde det samt ställa fram allt.
    Detta serverade jag under eftermiddagen och på kvällen blev det annan mat. Minns inte vad det kostade men inte så mycket som att beställa färdigt i a f.
    Mellans kalla buffé

  • Kathy 4 september 2009

    Åh så fantastiskt vacker det ser ut!
    Trots det så måste jag ha något som inte kräver så mycket jobb! Låter som det är bättre att köpa om man inte har tid eller ork. Men det är andra saker som ligger bakom.

  • Mistys 5 september 2009

    Glöm inte att det kan finnas vegetarianer och allergier av annat slag(laktos,gluten)
    Vi har haft några buffer dom senaste åren pga student,18- årsdagar mm. Har gjort två sorters potatissallad. En vanlig och en fransk med vinigrette för laktosintoleranta. Har också haft hallomi,tofu och qourn i lite olika varianter för våra vegetarianer. Köttfaten beställde jag färdiga på vår butik här. Kostade bara några kroner mer än att skiva,lägga upp och dekorera själv så just den biten tyckte jag var värd dom kronerna. Men resten fixade vi själva. Vi hade också en liten ostbricka på maten med lite ost, kex och frukt. Populärt! Då gästerna satt och små mumsade medan vi dukade av resten och satte på kaffet. Lycka till (Y)

  • 5 september 2009

    du kan ju göra några pajer själv och ha på buffén, och försök göra i långpanna.
    Ostpaj är perfekt för de passar till det mesta oavsett vilket kött eller tillbehör du har till.
    jag skulle satsa på olika röror och skålar med sallader och grönsaker. och man kan även tänka på hur man ställer sakerna. har man t ex lite av något så kan man ställa det på slutet så märks det inte lika mycket för då har folk ändå redan tallrikarna fulla,.,,och kex och ost som misty tipsade om är en bra ide, eller olika snittar och sånt. lycka till iaf!

  • Cissi71 5 september 2009

    Vill man vara riktigt lat kan man köpa de färdiga potatisgratängerna på påse. De smakar faktiskt inte så dumt även om jag är motståndare till färdigmat. Mormor testade detta på sitt 80-års kalas! :)

  • Kathy 7 september 2009

    Ostpaj, tyckte jag var bra!
    Den kan väl göras innan och frysas?

  • Lenkan 7 september 2009

    Marinerad kycklingfilé kan man grilla på långpanna i ugnen, massor på samma gång. Fort och enkelt, bara att skiva upp, dessutom kan man frysa den och bara ta fram den dagen innan att tina. Storpack med färdigskivad rökt skinka, salami och annat kallskuret går ju att köpa.
    Jag tror man klarar sig undan mycket av kostnaderna om man bara lägger upp allt själv

  • anmawa 8 september 2009

    Jag var på 85-årsbjudning och då serverades kassler, rostbiff, rosenbröd, sallad och potatissallad. Sen var det tårta och kaffe och (troligtvis mängders med kakor som jag förträngt). Jag tror att den äldsta generationen vill ha det så här. Inga konstigheter och krussiduller.
    Hoppas det blir en trevlig fest.

    Förra året hade vi 90 och 85-årskalas på "hemmet" för barn, barnbarn och barnbarnsbarn då var det bara smörgåstårta och tårta någon timme på eftermiddagen. Det var inte den fartfullaste festen precis men det kändes bra. En månad senare var vi på begravning så festa medans det går.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.