Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krämig Potatis eller Rotsaksgratäng.......

  • 7201 10 oktober 2010

    Jag måste erkänna att jag är TOTALT värdelös på att
    göra potatisgratäng..o_O:s
    Jag får den ALDRIG sådär krämig. (vad gör jag för fel????)
    Är det någon som har ett SUPER recept på hur man gör för att den ska bli alldeles krämig????{question}{question}
    Recept önskas !!! {party}

  • chrisq 10 oktober 2010

    :DD jag kokar alltid poatisen i mjölk ,grädde o lök o vilka kryddor man väljer nästan mjuk sen har jag det i form i ugnen bara klickar på smöret blir jätte krämigt(Y)

  • 7201 10 oktober 2010

    Tack för tipset !(Y) Fler tips.......

  • Mistys 10 oktober 2010

    En bekant till mig gratinerar alltid sin gratäng på bara 100°. Tar ett par timmar eller mer men krämigare gratäng har jag aldrig smakat. Vätskan stormkokar ju inte bort då utan får "gosa" sakta in i potatisen och lämnar kvar bara krämighet !

  • Cassiopeya 10 oktober 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 okt 2010

    En bekant till mig gratinerar alltid sin gratäng på bara 100°. Tar ett par timmar eller mer men krämigare gratäng har jag aldrig smakat. Vätskan stormkokar ju inte bort då utan får "gosa" sakta in i potatisen och lämnar kvar bara krämighet !


    Åh låter härligt, måste jag prova nästa gång ;)

  • Cassiopeya 10 oktober 2010

    Jag brukar smöra formen, varva potatis med gul lök, salt och peppar. Sen häller jag på en massa grädde (gärna vispgrädde;)) Vinklar sedan formen åt alla håll så att grädden ska fördela sig jämt. Viktigt att det inte blir för lite grädde, späd på med mjölk eller mer grädde om det inte räcker minst till hälften i formen. Lycka till:)

  • safir74 10 oktober 2010

    Själv så lyckas jag alltid få en potatisgratäng med alltför mycket vätska. Jag kokar potatis, lök, vitlök,salt,peppar,mjölk och grädde i kastull. Av någon anledning så har jag fått för mig att man ska täcka potatisen med vätska. Vilket leder till att det nästan blir som potatissoppa...:\

  • ros 10 oktober 2010

    {snicker}Hej!
    Här är mitt tips:
    Potatisgratäng à la Nettan
    Det beror ofta på vilken potatissort som man använder.
    Jag använder oftast King Edward
    Lycka till!

  • amoz 10 oktober 2010

    När jag gör potatisgratäng så varvar jag potatis, lök och riven ost. Dessutom rikligt med vispgrädde. När osten finns mellan också och inte bara ovanpå, blir gratängen krämig.

  • Ulrika91 10 oktober 2010

    Den här gör alltid jag. Jag hade samma problem som du förr men med detta receptet går det bra. Jag behöver dock inte koka lika länge som det står i receptet. Man kan smaka på potatisskivorna och känna när det är klart. Vara bara noga att använda en kastrull i teflon, så bränns det inte vid i botten.
    Fransk potatisgratäng

  • Bumbis 10 oktober 2010

    Jag kokar oxå min gratäng ca 20 min innan den åker in för gratinering 15 min på hög värme. Till 1 kg potatis har jag 5 dl gräddmjölk, jättemycket salt, peppar och vitlök. Jag använder alltid en fast potatis och jag tror att det är därför som det blir så krämigt och inte en gröt som med mjöliga sorter. Några klickar smör på toppen hjälper nog till oxå.

  • Okänd 10 oktober 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 okt 2010

    En bekant till mig gratinerar alltid sin gratäng på bara 100°. Tar ett par timmar eller mer men krämigare gratäng har jag aldrig smakat. Vätskan stormkokar ju inte bort då utan får "gosa" sakta in i potatisen och lämnar kvar bara krämighet !


    Så gör jag janssons frestelse. Det blir en enorm skillnad. (Y)

  • amoz 10 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 10 okt 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 okt 2010

    En bekant till mig gratinerar alltid sin gratäng på bara 100°. Tar ett par timmar eller mer men krämigare gratäng har jag aldrig smakat. Vätskan stormkokar ju inte bort då utan får "gosa" sakta in i potatisen och lämnar kvar bara krämighet !


    Så gör jag janssons frestelse. Det blir en enorm skillnad. (Y)


    Samma här, det ska gratinera sakta så blir det så där krämigt som man vill ha det, men glöm inte att varva så att det blir ost inne i gratängen också.

  • ida85 10 oktober 2010

    massa massa massa grädde! Det är det som gör den krämig! {silly}

  • MammaModesty 11 oktober 2010

    Jag håller med.. lite lägre värme ger krämigare gratäng om man vill göra den enbart i ugnen... Man kan också blanda cremefraiche med grädde det ger också en krämighet.. men både Jansson och potatisgratäng gör jag på låg värme ca 125 grader och det är helt klart värt att vänta på... (L)

  • 7201 12 oktober 2010

    Tack ALLA för era braiga svar.......Kommer att testa i helgen med..............
    mycke grädde,potatis förkokas,och köras LÄNGE i ugn på lägre temperatur.
    Tänk om jag fattat det tidigare..{silly}.o_Oo_O:DD:DD
    Man lär så länge man lever....
    Kommer med omdöme sen när jag testat.

  • Disen 12 oktober 2010

    Jag har precis testat att ha i mycket grädde och gräddas länge i ugnen på lägre temperatur. Däremot så förkokade jag den inte denna gången och den blev såååå krämig och god. (Y){eat}

    Har jag tid så kommer jag absolut att göra så här hädanefter.
    Ja du 7201, som du säger...man lär så länge man lever. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.