Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lätt panik

  • Prima 29 augusti 2008

    Fyller _FYRTIO_ nu i höst och om jag nu ska ha fest så har mina grubblerier satts i gång. Har jag råd, vad ska jag bjuda på utan att det är föööööör dyrt, var ska vi hålla hus (hemma, hyra lokal) osv.

    Jag är en "fattig student". Maken tjänar iofs ganska gott om pengar men det är klart att det är ett ekonomiskt bortfall att jag pluggar. Jobbar lite exta men det ger inte så hemskt mkt... får jobba som _fan_ i september antar jag för att det ska löna sej till november då jag behöver pengarna :)

    Hur hade ni kunnat tänka er att festa till en 0a?:) Vad skulle ni bjuda på?

    Jag skulle iofs lätt kunna tänka mej att skippa presenterna och så tar alla med sej en maträtt för 2 istället.... eller nåt sånt. Bryr mej inte om presenter... kul att få men har hellre roligt... :) Hur går era tankar kring sånt här?

  • yvoand02 29 augusti 2008

    Hej!
    Läste för ett tag sedan ett förslag som såg rätt kul ut.
    De bjöd in "mätta" gäster, alltså "kom mätt till festen, vi bjuder på efterrätt". De bjöd på en jättegod efterrätt, efter det hade de lite gemensamma aktiviteter, spel, dans mm
    Huvudsaken är i alla fall att man träffas och har roligt!
    Varför inte prova något annorlunda?
    Lycka till!
    Yvonne

  • busan37 30 augusti 2008

    Jag fyller 40 nästa år men ska skippa firandet, rymmer med maken på en liten resa istället (Y)

  • anluk 30 augusti 2008

    Skrivet av yvoand02 den 30 aug 2008

    Hej!
    Läste för ett tag sedan ett förslag som såg rätt kul ut.
    De bjöd in "mätta" gäster, alltså "kom mätt till festen, vi bjuder på efterrätt". De bjöd på en jättegod efterrätt, efter det hade de lite gemensamma aktiviteter, spel, dans mm
    Huvudsaken är i alla fall att man träffas och har roligt!
    Varför inte prova något annorlunda?
    Lycka till!
    Yvonne


    Det tycker jag lät som en jättekul grej!!!!!!

  • 2mammamu 30 augusti 2008

    :)Hej!
    Det beror på hur många ni blir till festen.
    Men kycklingfilé är ju inte så dyrt och det blir gott
    dessutom.

    Denna rätt är hur enkel som helst att göra

    Bryn kycklingflé
    Pesto på burk, ta i så mycket som du vill, smaka av.
    Till sätt grädde, så mycket som du vill ha
    Låt puttra tills allt är klart
    Om du tycker att det blir för löst kan du tillsätta lite mjöl, eller gör en liten redning.
    Provlaga denna rätt så ska du få se.
    KANON GOTT!!!
    Lycka till E

  • sonja55 30 augusti 2008

    Har bekanta som fyllde 50 år i sommar de hade ett par som stod och gräddade kolbullar till gästerna, tårtan fick gästerna göra själva av sockerkaksskivor med grädde och olika frukter och bär, så fick alla välja det de själva tyckte bäst om. Det tyckte jag var en väldigt bra lösning och inte så dyrt heller.

    Kolbullar med rårörda lingon

    Lycka till och Grattis på födelsedagen

  • monac 30 augusti 2008

    vad hade du tänkt dig att festen skulle få kosta????:) så kan vi nog hjälpa dig spåna fram idéer!
    //monac.

  • Gourmet-Ia 30 augusti 2008

    Skrivet av monac den 30 aug 2008

    vad hade du tänkt dig att festen skulle få kosta????:) så kan vi nog hjälpa dig spåna fram idéer!
    //monac.


    Och hur många ni har tänkt bli, inklusive er själva då...

  • The_mama97mia 30 augusti 2008

    Men det är väl inte fel att ha knytkalas? Då kan man ju bara bjuda på fördrink kanske.
    Och jag skulle inte skämmas utan säga som du att istället för presenter.... så hjälps vi åt med mat, dessutom BYOB. Jag skulle inte ha ett dugg emot att gå på en sån fest ju!
    På det viset blir ju själva festen en present...

  • piusamadeusmozart 30 augusti 2008

    Kòp ett stort kòttstycke att koka sà du fàr en god buljong. Pà buljongen gòr du tvà fòrràtter. En med tortellini i buljong, pà resten buljongen gòr du en god risotto. Nu àr de flesta ràtt màtta. Kòttet skàr du sen fint och gòr typ Vitello tonnato,en kall ràtt som du kan fòrbereda innan, som du kan servera med en enkel sallad. Tàrta som man gòr sjàlv behòver ju inte kosta sà mycket.

  • Penne 30 augusti 2008

    Var på en 30 års fest för ett tag sedan och istället för presenter tog man med sig en platta öl eller två flasor vin. Då kan man spara ganska mkt pengar.

    När min pappa fyllde 50 hade vi kall mat, (det var iofs på sommaren), en sallad med bulgur, och en potatissallad med ceasardressing, bacon och purjolök. Till det hade vi marinerad kall fläskfile, och sesammarinerade kycklingspett. På sidan om hade vi bröd, smör, ost, lite olika såser, oliver och feta ost. Detta blev inte alls dyrt, och vi var 40 personer. Vi köpte eldorado kyckling, delikatess potatis på burk från något lågprismärke, fläskfile köpte vi långt innan fetsen, då det var extrapris.

    Annars är ju smörgåstårta väldigt gott.

    Om det var nu i vinter kanske det är gott att bjuda på någon gryta med ris, eller chili con carne? Man tänker ofta att maten måste vara så mycket märkvärigare än vad den behöver. Gästerna kommer ju trpots allt inte för att äta...! :)

  • gnutten1 30 augusti 2008

    Hur många gäster? Hur mycket i budget?

  • Glitterfia 30 augusti 2008

    Anlita catering för maten. Låt alla gäster stå för maten själv som present. Så kan du få fira i lugn och ro. Ska själv på fest nu till helgen och vi betalar 160:- /person. Då är det mat och underhållning. Perfekt. Vi slipper fundera på någon present.

    Annars så måste jag få tjata om tjälaknul....... Det är så gott och man kan förbereda den. Har recept bland mina.... Servera med potatisgratäng, finns goda som är bara att värma (peka´s)

  • mariew64 2 september 2008

    När vi gifte oss tog vi catering..alla betalade för maten istället för present!
    Sniket kanske men har man inga pengar så får man göra det bästa av situationen.
    Jag bjöd på dryck :)
    Nu var jag på ett 40års kalas på Olearys..alla betalade sin mat o dryck och födelsadagsbarnet hade abbonerat hela stället så det vart bra pris på maten.
    Ett bra band spelade,amatörer men väldigt duktiga,det betalade födelsedagsbarnet:

  • tina62 2 september 2008

    Hur många blir ni? Barn? Allegiker?
    Mat behöver inte vara dyrt bara man vet ovanstående så kan man börja spåna lite.

  • Disen 2 september 2008

    Sist jag var på en 40års fest så hade alla med sig något i matväg. Det fanns olika pajer, hembakat bröd, ost, rev, pastasallad, rökt lammsadel..ja det fanns sååå mycket gott. Och så skulle vi ha med oss en flaska vin eller 5 öl. Det var allas presenter.(Y)(Y)

    Födelsedagsbarnet stod för lokalen och desserten. Sååå skoj det blev, och det var lättare att ta med en maträtt än att hitta på en present. :D

    Sen ska man inte glömma att som födelsedagsbarn är det gött o slippa tänka ut o fixa mat.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.