Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lätta rätter för en person

  • Ingan 25 januari 2008

    Jag tycker mat rätter för 1 person ofta är för krångliga ,man kan inte ha ingredenser som räcker flera år,

  • Hjotrongull 25 januari 2008

    Nä, det ligger säkert något i det du säger...Själva har vi fullt med olika sorters oljor i hela skafferiet som både används (Y)och inte används(N)!!!

  • tantdrake 25 januari 2008

    :o varför inte laga för fyra och frysa ner? Väldigt få rätter tål inte frys, kryddor och oljor har väldigt bra hållbarhet tycker jag. Har själv ett singelhushåll men märker ingen större skillnad från den tiden vi var 6 personer i familjen :(

  • anluk 26 januari 2008

    Skrivet av tantdrake den 25 jan 2008

    :o varför inte laga för fyra och frysa ner? Väldigt få rätter tål inte frys, kryddor och oljor har väldigt bra hållbarhet tycker jag. Har själv ett singelhushåll men märker ingen större skillnad från den tiden vi var 6 personer i familjen :(


    Tänkte precis föreslå detta! Laga mat och frys in.

  • 26 januari 2008

    Jag tänkte mej tips på recept för 1 person,är trött på att hålla på att frysa in stora portioner.Allt har tid nu vill jag laga "laga färskt.Hälsn.Ingan

  • Chocolategirl 26 januari 2008

    Det kan vara svårt att hitta på något för 1person, men frys in det...:p

  • imse 26 januari 2008

    Jag har ett recpept inlagt på Matklubben som är för en person och går lätt att göra.

    Lax och potatispytt med smak av lime

  • Amber 26 januari 2008

    Vi lagar alltid lite mera av rätten vi ska ha ( kanske inte precis allt) & sen fryser vi ner det.
    Kanonbra om man har en son som är diabetiker & som snabbt behöver lite energi.
    Bara att ta upp ur frysen & tina för att sen käka.

  • Queenie 26 januari 2008

    Jag är lite dålig på att fylla i kalorisnåla, men många av recepten jag lägger i från "Snabbt Lätt & Läckert "är faktiskt kalorisnåla, det står alltid angivet kalorier per portion. Det jag la upp senast nu "fruktfylld maräng" är exempelvis 175 kalorier/portion, räknas det som kalorisnålt? Och vad räknas som "snabbt", tycker det är lite tveksamt ibland. Tar en maträtt en halvtimma att tillaga, är det då snabbt?

  • Amber 26 januari 2008

    För mig är snabba rätter under 60 min.
    Sen tycker jag att man ska lägga lite energi på att det ska smaka gott samt att det är bra tillagat.

    Kalorisnålt har nog inte jag på ett enda recept. Äger inga sånna *tyvärr*
    Men man kan ju själv alltid mixtra till det så man istället tar ngt annat för grädde osv.

  • Metusela 28 januari 2008

    För mig är allt över 25 min lång tid. Särskilt när det är bara till mig själv. Men hur mycket tid vi är beredda att lägga på matlagning är ju väldigt olika.

    Jag bor själv och har ingen mikro, har aldrig gillat att släpa på mat låda som ändå alldrig blir riktigt gott när man värmer det. Jag gör alltså mat som blir till en lagom portion till mig.

    Det jag har gjort i några år nu är att jag har några rätter som jag nästan aldrig tröttnar på och som ändå kan varieras. Förutom klassisk ungkarlsmat som makaroner & köttbullar, pyttipanna, falukorv med mos etc. brukar jag göra en kyckling wok. Kyckling och wok blandning köper jag kilovis sen tar jag bara upp det jag behöver för dagen.

    Det är nog det enda sättet att lösa det på. Man får satsa på varor som kan frysas in, eller håller tillräckligt länge. Helt enkelt klara sim matlagning på färre ingredienser så att det man har går åt innan det blir dåligt. Själv använder jag inte lök efter att jag hittade en grön och hårig lök i kylskåppet :p

  • Jessika 28 januari 2008

    Flera av mina rätter går lätt att göra för en utan att man behöver "storhandla" en massa saker.

  • evaldo 28 januari 2008

    Jag säger som många andra, frysa in och ha till senare tillfälle är en lösning.
    Men det är rätt det du säger, det är svårt att laga mat till bara en person.

  • Metusela 28 januari 2008

    Jag förstår inte vad som ska vara så svårt med att laga mat för en person. Det har jag gjort i flera år. Jag är så illa tvungen när jag inte har en mikro varken hemma eller på jobbet. Att frysa in mat är alltså inte aktuellt. Frågan är, finns det recept på enkla smidiga mat rätter för en person?

    Jag tycker att det gäller bara att minska ner på mängderna lite. Ibland gör det inte så mycket att bara hoppa över vissa ingredienser man inte har hemma. Att byta ut vissa saker mot det man har eller brukar använda går också bra om man vill göra det lättare.

  • celice 28 januari 2008

    :D Det finns väl inga svårigheter att laga mat för en???? Antingen lagar man åt flera och fryser in, eller så göra man för en person, vi de tillfällen min man ligger ut och jobbar, lagar jag middag åt en person inga problem. Behöver inte ha en massa saker hemma som man inte använder.:p

  • Ingan 30 januari 2008

    Inte svårt men om man är flera i hushållet så är man ju fler som kan önska vad man ska äta.
    Det är väl det som är det trista att ha 1 persons hushåll.Det kan väl inte bara jag som tycker det?

  • Hjotrongull 30 januari 2008

    Jag har ett snabbt, gott och enkelt recept på pastaplättar för två personer på min sida, bara att halvera ingredienserna alltså :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.