Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lättlagade soppor med få igredienser

  • MadB 24 mars 2008

    Är gravid och väldigt illamående (legat däckad sedan i början av januari) och kan för tillfället endast äta varm choklad med ostsmörgås och vissa färdigsoppor utan så mycket smak och utan bitar.

    Skulle behöva recept på enkla, snabblagade soppor, utan alltför många ingredienser och inte så mycket smak eftersom jag mår illa av lukter. Kan inte äta lök, fet eller stekt mat men behöver gå upp i vikt. (har gått ner 9 kilo)

    Snälla, har någon några bra recept?

  • farmoringer 24 mars 2008

    Morotsoppa, koka morötter i nån god buljong, lite körvel eller liknande krydda. Ta mixerstav och kör till pure. Klarar du mejeriprodukter så häll i lite grädde.

  • Ketronya 24 mars 2008

    Den här är superenkel att göra och väldigt lätt att äta, mild i smaken. Om du tycker det är jobbigt med bitar i soppan, kan du med fördel mixa den här med en mixerstav.

    Sommarsoppa

    Jag har även en anna med potatis och kokosmjölk men den kanske du tycker är lite jobbig att göra. Men du kan alltid ta dig en titt på den :)

    Lycka till och hoppas du börjar må bättre snart!

  • Glitterfia 24 mars 2008

    Prova gärna enkel broccolisoppa. Finns bland mina recept.
    Hoppas du snart mår lite bättre, så du kan få njuta av din graviditet.

  • GodareMat 24 mars 2008

    Prova gärna det här receptet...

    http://www.matklubben.se/recept/tomatsoppa_fraan_soederslaett_17266.html

  • monel 25 mars 2008

    När jag var gravid så var jag alltid tvungen att dricka nyponsoppa på morgonen innan jag gick ur sängen. Det var det enda som gick ner utan att komma upp igen.

  • Heisjo 25 mars 2008

    Stakare:'(
    Jag lovar att det snart kommer kännas bättre! Själv har jag bara 7 veckor kvar och äta och gå upp i vikt är INGET problem(L)

    Men lite tips:
    Nypon och blåbärssoppa (som monel föreslog)
    Koka morot, potatis och palsternacka i grönsaksbuljong. Lägg ner lite ädelost och krydda med salt och peppar. Gott och mjukt!
    Ät knäckebröd med mild mjukost.

    Hoppas det snart känns bättre!

  • tina62 25 mars 2008

    Du mår som min systerdotter gjorde.

    Vi kokade olika soppor till henne då hon hade lättare för att få i sej något då hon själv sluppit vara uppe och gjort det.
    Mådde bäst av att ligga och ta det lugnt. Värmde sedan bara i micron.

    Har du någon som kan hjälpa dej med lite olika soppor?

  • Fiona 25 mars 2008

    Potatis och purjulöksoppa är ju en klassiker som alltid funkar..
    Bara svetta den finskurna purjun i lite lite olja o botten på kastrullen, häll på vatten, i med potatis i bitar och grönsaksbuljong... koka tills potatisen är färdig, smaka av - Klart!
    Funkar även riktigt bra att köra med mixer eller så för att bli av med bitarna.

  • guacamole 25 mars 2008

    Skrivet av farmoringer den 24 mar 2008

    Morotsoppa, koka morötter i nån god buljong, lite körvel eller liknande krydda. Ta mixerstav och kör till pure. Klarar du mejeriprodukter så häll i lite grädde.

    om du inte vill ha i grädde kan du mixa i "skrattande kon" ostar. Jag brukar koka morötterna med en potatis för att få en fylligare soppa.

    Det går även att göra med squash. Koka squashen och en potatis i buljong, när allt är mjukt kör du med mixerstaven och kan ev. blanda ner 2-3 triangelostar.

  • MadB 25 mars 2008

    Tackar så jättemycket(Y)

    Skall skicka maken att handla och hoppas att era tips skall fungera. Skall bli skönt att få lite fler måltider att välja på!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.