Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Morotspannkaka

  • JanBratt 14 september 2008

    Är det någon som vet receptet på riktig morotspannkaka som finns i Västergötland. Man serverar stekt fläsk och lingon till.

  • JanBratt 14 september 2008

    Skrivet av Baloo355 den 14 sep 2008

    Är det någon som vet receptet på riktig morotspannkaka som finns i Västergötland. Man serverar stekt fläsk och lingon till.

  • The_mama97mia 14 september 2008

    nej???? Min pappa är från Vgötland har aldrig hört tals om den rätten

  • softis 14 september 2008

    Åh d va längesen ja åt nu,d ä ju underbart gott:)
    Koka potatis å morötter färdigt,slå av vattnet,mosa d,ta i en klick margarin å lite mjölk,smaka av med salt å peppar,man kan oxå riva i lite muskotnöt.Sedan är d bara att steka till den i stekpannan(Y)

  • Erajscha 14 september 2008

    Är det nåt sånt här du menar?

    http://hem.passagen.se/nikr9111/morotspannkaka_m_flask.htm

  • JanBratt 16 september 2008

    Tack för tipset.
    Nu ska det bli morotspannkaka med stekt fläsk.
    Ha det gott.

    Skrivet av softis den 14 sep 2008

    Åh d va längesen ja åt nu,d ä ju underbart gott:)
    Koka potatis å morötter färdigt,slå av vattnet,mosa d,ta i en klick margarin å lite mjölk,smaka av med salt å peppar,man kan oxå riva i lite muskotnöt.Sedan är d bara att steka till den i stekpannan(Y)

  • JanBratt 16 september 2008

    Tack för receptet!
    Det var precis det receptet jag letade efter. Det brukar dom servera på Tidaholms stadshotell som dagens rätt ibland. Morotspannkaka med stekt fläsk och lingon är ju supergott. Tack än en gång och ha det så gott.

    Skrivet av Erajscha den 14 sep 2008

    Är det nåt sånt här du menar?

    http://hem.passagen.se/nikr9111/morotspannkaka_m_flask.htm

  • MammaIrene 16 september 2008

    Hej, detta receptet fann jag här på klubben, tyckte det verkade gott, ahde gärna provat det själv men min son är äggalergisk o jag tror inte det går att blanda i morötter i hans smet då, den är tillräckligt svårhanterad som den är........

    Gills morotspannkakor
    För 4 personer.


    Källa: recepten.se
    Uppladdad av: Gillsan

    Ingredienser
    4 ägg
    3 dl havremjölk eller vanlig mjölk
    3,5 dl mjölk
    3 dl dinkel fullkornsmjöl
    1 tsk salt
    1-2 tsk socker eller canderell
    25 g smält smör
    4 små rivna morötter




    Betyg: 7 röster Visningar: 135 Sparat: 18

    Gör så här
    Vispa ihop ägg och hälften av mjölken och tillsätt resten av ingredienserna. Ta i det smälta smöret .
    Tillsätt mer mjölk och ägg om det blir för tjockt.

    Stek pannkakorna.

    Servera vitkålssallad blandad med lingon till.
    Vill du göra våfflor tillsätt då 2 ägg och smält 25 g smör till och lite mer mjöl.

  • Pellex 21 mars 2009

    Hej från Tidaholm
    Jo Morotspannkaka är gött det
    Tar lite tid att göra men det är det värt.
    Förra receptet funkar nog bra.
    Morotspannkaka med stekt fläsk
    4 port.
    500 gr rimmat stekfläsk
    6 morötter
    8 potatisar
    3 msk smör
    stekflôt
    salt, vitpeppar
    Skala och koka morötterna och potatisen tills de är ordentligt genomkokta. Under koktiden stek det rimmade fläsket och håll det varmt. Spara undan det fläskflôtet som blir i stekpannan. När potatis/morots koket är klart, tillsätt smöret och smaksätt med salt, vitpeppar och mosa sönder det.
    Töm hälften av flôtet i en gjutjärnspanna (eller i en ugnsform). Lägg därefter i allt morotsmos och platta till det. Häll resten av flôtet över morotsmoset och ställ in i ugnen i 15 minuter på 200 gr. så att moset får en liten bränd yta.
    Servera rårörda lingon till.

    Sen när man serverar så gör man som en vulkan med ett hål i mitten av moset precis som i Tidaholms stadsvapen, i det lägger man "krösamoset" eller som vissa säger lingonsylten och häller i lite grädde också, så har jag lärt mej att avnjuta denna rätt.

    Ska gå ner och laga denna underbara rätt nu.

  • Tillberga 22 mars 2009

    Morotspannkaka
    inte vet jag var dessa underbara pankakor kommer ifrån men goda är dom

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.